Tidigt sparande gör pensionen rik med små medel

Att börja tidigt och utnyttja kraften i ränta på ränta-effekten är det överlägset bästa spartipset. Skandia visar hur mycket tiden gör för att nå sparmålet.

– Den som kommer igång med sitt pensionssparande sent i livet får göra väsentligt större insättningar för att nå samma pension än den som började spara tidigt. Snöbollseffekten av att börja tidigt gör verkligen en enorm skillnad, säger Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

För att få ytterligare 10 000 kronor att leva på från 65 års ålder behöver en tjugoåring spara knappt 750 kronor i månaden. Väntar man med att börja pensionsspara till fyrtioårsdagen måste månadsinbetalningen istället vara på 2 540 kronor. Börjar man pensionsspara ytterligare tio år senare behöver man lägga undan 5 660 kronor varje månad. *

Tabell: Så mycket måste du spara varje månad för att öka pensionen om du börjar månadsspara vid olika åldrar fram till en pensionering vid 65 års ålder med 6 procent avkastning. *

20-65 år 30-65 år 40-65 år 50-65 år
1000 kr mer i pension 75 130 250 570
2000 kr mer i pension 150 270 510 1 130
5000 kr mer i pension 375 665 1 270 2 830
10000 kr mer i pension 745 1 330 2 540 5 660

Återanvänder vi räkneexemplet ovan så kommer den som sparar från tjugoårsdagen att ha investerat totalt 402 300 kronor, den som börjar vid fyrtio 761 700 och den som kommer igång med sparandet vid femtio behöver avvara mer än en miljon kronor för att få ut samma tillskott från 65-årsdagen.

–Tiden är spararens bäste vän och med ett långsiktigt sparande som tickar på, månad efter månad, år efter år, kan alla bygga upp ett sparkapital och därmed en bättre ekonomisk trygghet i livet, avslutar Mattias Munter.

Ladda ner Skandias räknesnurra här och ta redan på hur mycket du måste spara för att nå ditt pensionsmål

*Beräkningen antar en genomsnittlig avkastning på 6 procent, vilket motsvarar den genomsnittliga återbäringsräntan för Skandias traditionella förvaltning de senaste 15 åren. Antagen avgift är 0,5 % och avkastningsskatt 0,375 % för en kapitalförsäkring med utbetalning under 20 års tid från 65 års ålder.

Markus Sjöqvist
Tf. presschef
+ 46 8-787 10 14
Markus.sjoqvist@skandia.se