Trendbrott – kommunernas pensionsskuld minskar

För första gången på fem år minskar svenska kommuners pensionsskuld, efter att tidigare ha ökat stadigt varje år. Sedan Skandia började sammanställa skulderna för fyra år sedan har de ökat från 216 till 249 miljarder kronor, och motsvarar nu 25 500 kronor per invånare i genomsnitt. Liksom tidigare år är skillnaden mellan olika kommuner mycket stor. Detta framgår av den femte upplagan av Skandias pensionsskuldsrapport, som årligen redovisar pensionsskulden kommun för kommun.

Efter att för ett år sedan ha nått en toppnotering på 257 miljarder kronor minskar nu pensionsskulden med åtta miljarder kronor.

– En orsak till minskningen är att pensionsutbetalningarna ökar, en annan är att allt fler kommuner äntligen har börjat amortera på sina stora pensionsskulder. Under de senaste åren har allt fler kommuner genomfört upphandlingar för att lösa in delar av sina pensionsskulder, exempelvis Gällivare, Katrineholm, Kungälv, Söderhamn, Kiruna och Tidaholm. Än fler kommuner har dessutom betalat av med hjälp av optionsmöjligheter från tidigare upphandlingar, säger Greger Gustafson, affärsansvarig offentlig affär, Skandia.

Bakom genomsnittsskulden på 25 500 kronor per invånare i riket som helhet döljer sig mycket stora lokala skillnader, vilket framgår av rapporten. Lägst skuld per invånare har Sjöbo med drygt 400 kronor, medan Pajalas cirka 43 500 kronor per invånare är högst.

Fortfarande redovisas nära 90 procent av pensionsskulden utanför kommunernas balansräkningar. När de inkluderas sjunker den genomsnittliga soliditeten från 49 till knappt sju procent, men även här finns stora skillnader. Laxå (-112 procent), Smedjebacken (-72) och Norberg (-48) är tre exempel på kommuner med kraftigt negativ soliditet, när pensionsskulden räknas in.

– Syftet med vår pensionsskuldsrapport är att sprida kunskap och engagera fler kommunala beslutsfattare att ta fram finansiella handlingsplaner för sin pensionsskuld som bäddar för morgondagens välfärd. Vi har under decennier arbetat med förebyggande insatser och vi vill med vår erfarenhet hjälpa fler kommuner att göra det samma. Att helt enkelt tänka längre, säger Greger Gustafson.

Årets rapport är femte upplagan av Skandias pensionsskuldsrapport och nedan hittar du länken för att läsa rapporten i sin helhet.

Den första rapporten, som förklarar hela problematiken, hittar du här:

Greger Gustafson, affärsansvarig offentlig affär, Skandia, 08-788 47 71
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se

Om Skandia
Skandia är en av Sveriges största, oberoende och kundstyrda bank- och försäkringskoncerner. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i 160 år och har en stark tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar rikare liv för människor med hjälp av lösningar inom sparande, pension, ekonomisk trygghet, och genom att underlätta för dem att fatta kloka beslut om sin ekonomi. Vi har 2,5 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på 582 miljarder kronor och 2 600 anställda. Läs mer på www.skandia.se

Taggar: