Trendskifte bland spararna i april

Efter tre månaders rusning till aktiefonder gjorde både privata sparare och professionella investerare helt om och flyttade istället sparkapitalet till räntefonder under april. Framförallt sålde de fonder med hög risk såsom tillväxtmarknads- och Sverigefonder. Undantaget är en Indonesienfond, dit var tionde fondbyte bland privatspararna gick. Det framgår av färsk statistik från Skandia.

– April var en slagig månad på världens börser. I en sådan miljö väljer de aktiva spararna att byta ut aktiefonder mot räntefonder. Vartannat fondbyte bland privatspararna gick till en räntefond och bland proffsen var det över 98 procent. En skillnad mellan grupperna var att professionella investerare väljer korta räntefonder, medan privatspararna väljer en blandad kompott av korta och långa, säger Jim Rotsman, chef Skandias investeringserbjudande.

Var tionde fondbyte bland privatspararna till smal Indonesienfond

Förutom räntefonder köpte privatspararna även USA- och Asienfonder. Bland Asienfonderna var det Indonesien som lockade. Hela 10 procent av alla privatsparares fondbyten under april gick till den smala fonden Fidelity Indonesia, som även var en av de bättre fonderna under månaden.

– Vi har en uppstickare i form av en Indonesienfond, och den har många av våra kunder prickat in. Det man ska komma ihåg i den här statistiken är självklart att majoriteten av spararna inte gjorde några fondbyten under månaden. Bland de aktiva spararna däremot är den här typen av fonder intressanta att använda som en krydda i portföljen, fortsätter Jim Rotsman.

Mest nettoköpta fondkategorier april, privata sparare:
Räntefonder

Aktiefonder – Nordamerika
Aktiefonder – Asien

Mest nettosålda fondkategorier april, privata sparare:
Aktiefonder - Tillväxtmarknad

Aktiefonder – Sverige
Aktiefonder – Norden

Mest nettoköpta fondkategorier april, professionella investerare:
Räntefonder

Aktiefonder – Bransch
Aktiefonder – Global

Mest nettosålda fondkategorier april, professionella investerare:
Aktiefonder – Asien

Aktiefonder – Sverige
Aktiefonder – Tillväxtmarknad

Jim Rotsman, chef investeringserbjudandet, 070-747 22 47
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.

Taggar: