Trygghetsrapport 2022: andelen otrygga barn ökar i Sverige

Svenska ungdomar är mer utsatta för brott än andra åldersgrupper. Idag lanserar Idéer för livet årets Trygghetsrapport som visar på en utbredd otrygghet som genomsyrar varje del av en ung persons liv – från skolan, till val av fritidsaktiviteter och vilka tider på dygnet man vistas utomhus. Idéer för livet efterfrågar nu en nationell trygghetsstrategi för att vända utvecklingen.

Svenska barn och unga känner sig alltmer otrygga – både fysiskt och digitalt. Ett av fem barn mellan 11 och 15 år är mobbade och unga (16-24 år) är mer utsatta för hot, personrån, misshandel och sexualbrott, jämfört med andra åldersgrupper. Bland killar är det vanligare att drabbas av hot, personrån, misshandel medan unga tjejer utsätts för sexualbrott i större utsträckning.

­– Det är dags att vi agerar för att bryta utvecklingen. I mitt dagliga arbete som polis blir det tydligt att en viktig nyckel är samverkan. Samarbeten mellan den offentliga sektorn, näringslivet, civilsamhälle och akademi behöver utökas och insatser behöver sättas in tidigt, säger Christoffer Bohman, polischef och styrelseledamot Idéer för livet.

En källa till otrygghet är skolan. Närmare hälften av alla niondeklassare har under det senaste året utsatts för brott i skolan. 18 procent av killarna i högstadiet och 15 procent av killarna i gymnasiet känner sig mycket otrygga i klassrummet, att jämföra med 29 procent av tjejerna i högstadiet och 23 procent av tjejerna i gymnasiet.

”Sverige behöver en nationell trygghetsstrategi”

För att systematiskt öka ungas trygghet och framtidstro presenteras en femstegsmodell som utgår från att kartlägga problem och ungas behov, prioritera rätt förebyggande insatser, motivera till delaktighet och ansvarstagande, agera tillsammans samt mäta och utvärdera alla insatser. Idéer för livet efterfrågar dessutom en nationell trygghetsstrategi.

– Vi vet att otryggheten bland dagens unga är utbredd och att det är en känsla som många unga lever med dagligen. Våra unga förtjänar bättre och vi är övertygade om att en nationell trygghetsstrategi är en viktig pusselbit för att vi tillsammans ska kunna skapa ett tryggare samhälle, säger Stina Liljekvist, ordförande Idéer för livet.

Om rapporten

Årets trygghetsrapport tar ett helhetsgrepp kring ungas känsla av otrygghet kopplat till fyra områden: känsla av kontroll, tillit till samhälle och människor, anhörigas och andras säkerhet och tro på sin egen och andras förmåga. Rapporten sammanställer den senaste statistiken från bland annat Barnombudsmannen, BRÅ, Folkhälsomyndigheten, Friends, Skolverket och SCB. Rapporten lyfter goda internationella exempel på förebyggande arbete att inspireras av och avslutas med en femstegsmodell med syfte att systematiskt öka ungas trygghet och framtidstro. Läs rapporten här

Christina Wahlström, Idéer för livet, tel: 070-6783688, mail: christina.wahlstrom@skandia.se

Om stiftelsen Idéer för livet