Utanförskapets prislapp - Idag offentliggörs den uppmärksammade rapporten

”Det är bättre att stämma i bäcken än i ån” – så heter den uppmärksammade rapporten där två nationalekonomer, Ingvar Nilsson och Anders Wadeskog, vågar sig på att sätta prislapp på barn och ungdomar i utanförskap. På Idéer för livets hemsida offentliggörs idag rapporten vars övergripande syfte är att få samhället att satsa på förebyggande och samordnade insatser.

I den färska rapporten ”Det är bättre att stämma i bäcken än i ån” presenteras ekonomiska analyser och kalkyler genom vilka kommuner själva kan beräkna priset för utanförskap - vad samhället kan tjäna på att rädda en människa på glid och vad det kostar att låta bli. Med såväl konkreta exempel från verkligheten som teoretiska kan rapporten bli ett viktigt verktyg i det dagliga arbetet för ett antal yrkesgrupper. Ingvar Nilsson och Anders Wadeskog visar på ett tydligt och pedagogiskt sätt hur förebyggande insatser i stort sett alltid är lönsamt i det långa loppet – såväl ur ett mänskligt som ur ett ekonomiskt perspektiv.

Rapporten ”Det är bättre att stämma i bäcken än i ån” som nu finns att laddas hem från Skandias/Idéer för livets webbsida: www.skandia.se/ideer finns tillgänglig i tre versioner
- Huvudrapporten
- Sammanfattning
- Handledning

Bakgrund – Idéer för livet
Vi har alla ett ansvar för hur samhället utvecklas. Det gäller inte minst ett företag som Skandia. Sedan 20 år tillbaka har Idéer för livet varit en avdelning inom Skandia med uppdrag att arbeta förebyggande och långsiktigt för barn och ungdomar. Alla Skandias medarbetare har möjlighet att arbeta med ideell verksamhet på arbetstid för Idéer för livet. Konkret innebär det till exempel att vara mentor åt en ung människa, arbeta i Bris-jouren eller i någon annan ideell organisation. Dessutom finns Skandias stiftelse Idéer för livet som årligen delar ut anslag till olika barn- och ungdomsprojekt.

Stiftelsen Idéer för livets arbete handlar också om att kunna ge finansiellt stöd till olika forskningsprojekt, såsom rapporten ”Det är bättre att stämma i bäcken än i ån”. Förhoppningen är att dessa kan utgöra viktiga verktyg för att ur olika perspektiv visa på hur förebyggande insatser i stort sett alltid lönar sig i det långa loppet.