Valet till Skandias fullmäktige avgjort

Skandias kunder har valt in sju ledamöter i fullmäktige som är Skandias högsta beslutande organ. I årets val har 22 357 röstberättigade kunder röstat. Det är det högsta valdeltagandet hittills i Skandias fullmäktigeval.

Skandia skänker 10 kronor för varje röst till Skandias stiftelse Idéer för livets verksamhet för barn och unga, vilket i år blir 223 570 kronor.

Skandia har ett fullmäktige med bred kompetens som representerar Skandias kunder. De nya ledamöterna tillträder efter bolagsstämman den 8 maj 2019.

Av de kandidater som stått till valberedningens förfogande har följande blivit invalda:

Pia Nilsson, omval
Inga-Lill Carlberg, nyval
Irma Rosenberg, omval
Kajsa Lindståhl, omval
Karin Lagerstedt Woolford, nyval
Ylva Yngveson, omval
Leif Hansson, omval

Fullmäktiges sammansättning

Valresultatet innebär att fullmäktige efter bolagsstämman 2019 kommer att bestå av följande representanter; Marianne Dicander Alexandersson, Nils Bacos, Inga-Lill Carlberg, Karin Eliasson, Ebba Fåhraeus, Leif Hansson, Therese Johansson, Bo Källstrand, Kajsa Lindståhl, Eva Lindqvist, Anne Ludvigsson, Sophie Nachemson-Ekwall, Elisabeth Nilsson, Pia Nilsson, Irma Rosenberg, Sofie Schough, Ulf Troedsson, Leif Victorin, Alexander Wong, Karin Lagerstedt Woolford och Ylva Yngveson.

På bolagsstämman den 8 maj 2019 kommer beslut att fattas om fullmäktiges presidium. För närvarande består fullmäktiges presidium av Bo Källstrand, ordförande, Karin Eliasson, vice ordförande, och Elisabeth Nilsson, vice ordförande.

Fullmäktiges roll

Fullmäktige utövar ägarfunktionen i bolaget och utser bland annat Skandias styrelse, som i sin tur fastställer strategin och utser vd. Fullmäktige är Skandias högsta organ som tillsätter styrelsen och beslutar om ansvarsfrihet för densamma. Styrelsen ansvarar för den löpande verksamheten, det ekonomiska resultatet samt för hur förvaltningen och försäljningen utvecklas. De sju fullmäktigeledamöter som varje år väljs av Skandias kunder, väljs för en treårsperiod och omval av ledamot är möjligt. Fullmäktige består sammanlagt av 21 ledamöter.

Bolagsstämman den 8 maj

Skandias ordinarie bolagsstämma äger rum den 8 maj 2019 i Skandias lokaler på Lindhagensgatan 86 i Stockholm. Anmälan till bolagsstämman görs på skandia.se/stamma och öppnar runt den 12 april. Kallelse och övriga stämmohandlingar finns tillgängliga senast två veckor innan stämman på skandia.se/stamma.

På skandia.se finns även ytterligare information om fullmäktige och om Kundinflytande i Skandia.

Sverker Lundkvist, ordförande i valberedningen för Skandias fullmäktige 070-994 46 03

Magdalena Wetterfors, ansvarig för Skandias fullmäktiges kansli, 0761-30 28 58

Camilla Ek, presskontakt, 072-538 63 23

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi förvaltar 650 miljarder åt våra 2 miljoner kunder och låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning och samtidigt bygger ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se