Valet till Skandias fullmäktige avgjort

Skandias kunder har valt in sju ledamöter i fullmäktige som är Skandias högsta beslutande organ, varav två omvalda och fem nyvalda ledamöter. I årets val har 24 462 röstberättigade kunder röstat, vilket innebär att Skandia skänker 244 620 kronor till stiftelsen Idéer för livets verksamhet för barn och unga.

Skandia har ett fullmäktige med bred kompetens som representerar Skandias kunder. De nya ledamöterna tillträder efter bolagsstämman den 6 maj 2021.

Av de kandidater som stått till valberedningens förfogande har följande blivit invalda:

Dan Brännström, nyval

Monica Caneman, nyval

Lena Larsson, nyval

Sara Lemke, nyval

Sofie Schough, omval

Elisabeth Thand Ringqvist, nyval

Ulf Troedsson, omval

Fullmäktiges sammansättning

Valresultatet innebär att fullmäktige efter bolagsstämman 2021 kommer att bestå av följande representanter; Dan Brännström, Monica Caneman, Bertil Carlsén, Karin Eliasson, Leif Hansson, Magnus Henrekson, Alexander Kristiansen, Karin Lagerstedt Woolford, Lena Larsson, Sara Lemke, Kajsa Lindståhl, Anne Ludvigson, Helena Nelson, Irma Rosenberg, Sofie Schough, Lena Sellgren, Ingela Tengelin, Elisabeth Thand Ringqvist, Ulf Troedsson och Ylva Yngveson. Pia Nilsson har meddelat att hon avser att frånträda sitt uppdrag som ledamot i fullmäktige efter bolagsstämman 2021. Valberedningen kommer att utse en ersättningsledamot för den återstående mandattiden, som går ut efter bolagsstämman 2022.

På bolagsstämman den 6 maj 2021 kommer beslut att fattas om fullmäktiges presidium. För närvarande består fullmäktiges presidium av Bo Källstrand, ordförande, Karin Eliasson, vice ordförande, och Ulf Troedsson, vice ordförande.

Fullmäktiges roll

Fullmäktige utövar ägarfunktionen i bolaget och utser bland annat Skandias styrelse, som i sin tur fastställer strategin och utser vd. Fullmäktige är Skandias högsta organ som tillsätter styrelsen och beslutar om ansvarsfrihet för densamma. Styrelsen ansvarar för den löpande verksamheten, det ekonomiska resultatet samt för hur förvaltningen och försäljningen utvecklas. De sju fullmäktigeledamöter som varje år väljs av Skandias kunder, väljs för en treårsperiod och omval av ledamot är möjligt. Fullmäktige består sammanlagt av 21 ledamöter.

Bolagsstämman den 6 maj

Skandias ordinarie bolagsstämma äger rum den 6 maj 2021 i Skandias lokaler på Lindhagensgatan 86 i Stockholm. Anmälan till bolagsstämman görs på skandia.se/stamma och öppnar den 13 april. Kallelse och övriga stämmohandlingar finns tillgängliga senast två veckor innan stämman på skandia.se/stamma.

skandia.se finns även ytterligare information om fullmäktige och om Kundinflytande i Skandia.

Agneta Wallmark, ordförande i Skandias valberedning till fullmäktigeval, 073-026 65 32
Magdalena Wetterfors, ansvarig för fullmäktiges kansli, 0761-30 28 58
Camilla Ek, presskontakt, 072-538 63 23

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 700 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra drygt 1,7 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se