Var fjärde svensk aktiv i sitt pensionssparande

Var fjärde svensk i arbetsför ålder är aktiv i sitt pensionssparande. Det framgår av Skandias undersökning Opinion Pension. Undersökningen visar att drygt en av fyra svenskar under året funderat på att byta pensionsbolag, har bytt fonder i sitt eget privata pensionssparande eller har gjort aktiva val eller förändringar i sitt PPM-sparande.

I Skandias undersökning Opinion Pension ställs bland annat frågor om PPM, privat pensionssparande och flytträtten till människor i arbetsför ålder. Undersökningen visar att drygt en fjärdedel av Sveriges arbetsföra befolkning har ett aktivt engagemang i sitt pensionssparande, och årligen genom för förändringar i sitt privata pensionssparande eller inom PPM. Samtidigt framkommer också att ungefär hälften har ett eget privat pensionssparande.

– Att vara aktiv och engagerad i sitt pensionssparande är viktigt för den som vill ha en god pension på ålderns höst, säger Bengt-Åke Fagerman vd på Skandia Liv.

– Undersökningen visar tydligt att många insett vikten av att ta mer ansvar för sin pension, säger Marek Rydén, chef Skandia Link. Vår förhoppning är givetvis att den här gruppen växer och att vi framöver ska kunna se att många fler engagerar sig i pensionen.

På frågan om man under det senast året bytt fonder i sitt privata pensionssparande, svarar 30 procent av de tillfrågade att de har gjort det. 27 procent svarar att de under det senaste året har gjort ett aktivt val eller bytt fonder i sitt PPM-sparande. På frågan om man funderat på att flytta sitt pensionssparande till annat bolag, svarar 28 procent av alla tillfrågade att de har haft sådana funderingar. Genomgående är personer i åldersspannet 35 till 49 mer aktiva. 36 procent av dessa svarar att de är engagerade på samtliga av dessa frågor.

Undersökningen Opinion Pension genomfördes av företaget Novus på uppdrag av Skandia i mitten av augusti 2008, i form av en webbenkät där 1 300 personer i åldern 18 och uppåt deltog. Pensionärer och förtidspensionärer ingick inte i undersökningen. Undersökningen kan laddas ner på http://www.skandia.se/hem/upload/pdf/opinion_pension_okt2008.ppt