Allt fler norrlänningar köper fritidshus för permanentboende

Antalet i Norrland som vill bosätta sig i fritidshuset blir allt fler. Fler än var femte mäklare här ser en ökning av antalet spekulanter som vill bo permanent i sitt fritidshus på sikt. Det framgår av senaste Mäklarforum där 171 mäklare ger sin bild av marknaden. Den visar även att en trädgård inte är synonymt med fritidshus – den hamnar sist på listan över vad som värderas högst här. Indragen el och vatten är det viktigaste.

Mäklarforum är en kontinuerlig undersökning som vänder sig till samtliga mäklare på SkandiaMäklarnas 78 kontor runt om i landet. Syftet är att fånga upp trender på bostadsmarknaden, ge en bild av prisutvecklingen och kundernas attityder.

I Mäklarforum ställdes olika frågor om fritidshusmarknaden i vår. 22 procent av mäklarna i Norrland ser en ökning av antalet spekulanter som vill bo permanent i sitt fritidshus på sikt. Siffran för Mälardalen är 10 procent.

– Längtan efter att bo ute på landet växer bland boende i Norrland. Högre boende-kostnader gör också att allt färre har råd med två boenden och då kanske man väljer ett fritidshus som på sikt kan bli permanentbostad, säger Andreas Mühlich, Marknadschef på SkandiaMäklarna.

Trädgård inte alls viktigt för spekulanter i Norrland

Det praktiska hamnar i topp när norrlänningarna ska köpa fritidshus. Indragen el och vatten är de viktigaste faktorerna. Här vill man även ha sjöutsikt (56 procent). Båtplats (22 procent) och året-runt-standard (22 procent) är också populärt.

Topp 10 – viktigast när norrlänningar ska köpa fritidshus

1. Indragen el 89 %
  2. Indraget vatten/avlopp 78 %
  3. Sjöutsikt 56 %
  4. Båtplats 22 %
  5. Året-runt-standard 22 %
  6. Cykelavstånd till badplats 11 %
  7. Öppen spis 11 %
  8. Närhet till hemmet 11 %
  9. Avskildhet 0 %
  10. Trädgård 0 %

Anmärkningsvärt är att trädgård hamnar på sista plats – ingen av mäklarna menar att gräsmatta och rabatter är viktigt bland fritidshusspekulanterna i Norrland.

890 000 kr kan fritidshusspekulanterna i Norrland tänka sig att betala

I Mäklarforum ställdes även frågan om hur mycket spekulanter i snitt är villiga att betala för ett fritidshus i Sverige. Nedan redovisas de geografiska skillnaderna.

Hur mycket är köpare i snitt villig att betala för ett fritidshus (i kronor)?

Riket Götaland Mälardalen Norrland Göteborgs- regionen Stockholms- regionen
1 200 000 kr 1 100 000 kr 850 000 kr 890 000 kr 1 750 000 kr 1 540 000 kr

Undersökningen genomfördes i april 2012.

Andreas Mühlich, marknadschef, SkandiaMäklarna, 08-410 825 11, 0734-42 46 32,

E-post: andreas.muhlich@skandiamaklarna.se

SkandiaMäklarna är en av Sveriges största fastighetsmäklarkedjor med cirka 450 medarbetare på 78 kontor. SkandiaMäklarna särskiljer sig genom hög kunskap inom såväl försäljning, marknadsföring som lokalkännedom. Verksamheten spänner över områdena: bostäder, fritidsboende, kommersiella fastigheter samt utlandsboende. Företaget ägs av Danske Bank. Läs mer på www.skandiamaklarna.se