El, vatten och avlopp viktigast i fritidshuset

Bekvämligheter som el och toalett står högt i kurs på en växande fritidshusmarknad där den typiske köparen är mellan 35 och 45 år. Det framgår av senaste Mäklarforum där 153 mäklare ger sin bild av marknaden. 63 procent av Göteborgsmäklarna tror att priserna för fritidshus kommer att öka medan 71 procent av mäklarna i Stockholm spår stillaliggande priser.

Mäklarforum är en kontinuerlig undersökning som vänder sig till samtliga mäklare på SkandiaMäklarnas 75 kontor runt om i landet. Syftet är att fånga upp trender på bostadsmarknaden, ge en bild av prisutvecklingen och kundernas attityder.

El, vatten och avlopp mest efterfrågat

Mäklarna har fått betygsätta vad som generellt har störst betydelse för värdet på ett fritidshus. Indragen el och vatten är de enskilt mest betydande faktorerna. Närhet till butiker och restauranger, tillgång till båtplats och natur är inte alls lika avgörande.

Splittrad syn på prisutvecklingen

På riksnivå tror 55 procent av de tillfrågade mäklarna att priserna på fritidshus kommer att öka. Men det råder regionala skillnader. Exempelvis tror hela 90 procent av mäklarna i Norrland att priserna ska öka medan 25 procent av de tillfrågade i Mälardalen tror på sjunkande priser framöver.

Undersökningen visar även snittåldern för en fritidshusköpare är mellan 35 och 45 år. Stockholmsregionen har flest unga köparna – 18 procent av mäklarna uppskattar 20 till 25 åringar som sin starkaste köpgrupp för fritidshus.

Köpbeteende skiljer sig åt

Majoriteten av mäklarna – 54 procent - uppskattar att köparna tar på sig ett år innan de slår till. I Stockholms län och Göteborg tror 12,5 procent av mäklarna att köparna tar på sig tre år eller längre. Ur ett nationellt perspektiv säger mäklarna att köparna lånar 70-80 procent till fritidshuset, men även där skiljer det sig åt. I Stockholms län är motsvarande siffra enbart 31 procent medan den är 12,5 procent i Göteborg.

Mäklarforum

Antal respondenter: 153 mäklare fördelade på 75 kontor

Enkät genomförd i april 2011.

Så här tror mäklare att prisutvecklingen för fritidshus kommer se ut under kommande sex månader

Göteborg

Stillaliggande

37 %

38 %

13 %

10 %

71 %

Ökande

55 %

63 %

90 %

24 %

Minskande

8 %

0 %

25 %

0 %

6 %

Gradera vad som generellt har störst betydelse för värdet på ett fritidshus på skalan 1-5, där 1; liten betydelse för värdet på huset, 5; stor betydelse för värdet.

Göteborgs-regionen

Indragen el

Indraget vatten

Avlopp

Varmvatten

Naturnära

Gångavstånd till badplats

Max 2 timmar från   permanentbostad

Avskilt läge

Tillgång till båtplats

Nära butiker, restauranger, barer

Nära golfbanor

Hur lång tid har köparna oftast sökt fritidshus innan de slår till?

Göteborg

Cirka 1 år

Cirka 2 år

Cirka 3 år