SkandiaMäklarna väljer MiMove för Spaniensatsning

SkandiaMäklarna har skrivit ramavtal med bostadsportalen MiMove för sina mäklarkontor i Spanien. Avtalet omfattar alla 15 kontor och löper i ett första skede fram till år 2021. Avtalet innebär att SkandiaMäklarnas lokala kontor i Spanien marknadsför sina objekt via MiMoves portal som riktar sig till den nordeuropeiska marknaden.

-Spanien är en marknad som blir allt viktigare för oss och MiMove har ett helt nytt koncept som vi tror kommer påverka hur man gör fastighetsaffärer i Spanien framöver. En reglerad marknadsplats är precis det marknaden för utlandsfastigheter behöver. Vi är väldigt nöjda över att ha startat samarbetet och har stora förhoppningar inför framtiden, säger Henrik Olausson, VD för SkandiaMäklarna.

Drygt 13 procent av alla fastigheter som säljs i Spanien köps av utländska köpare. Av dessa kommer flest köpare från Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Belgien och Sverige enligt de senaste siffrorna från Registradores.es (spanska fastighetsregistret). Då det saknas kontroll och granskning av mäklare i Spanien kan vem som helst kalla sig mäklare och sälja fastigheter.

- MiMove granskar och kontrollerar alla mäklare och verifierar också beskrivningar som marknadsförs via portalen. De mäklare som inte lever upp till våra högt ställda krav riskerar att bli avstängda. Besökarna på MiMove ska kunna vara trygga i att vända sig till en MiMove-granskad mäklare. Vi är mycket glada över att SkandiaMäklarna delar vår syn på en transparant marknad för utlandsbostäder, säger Ola Lundell, VD för MiMove.

MiMoves bostadsportal lanserades 2016 och har mottagits mycket väl. Fler än hundra mäklarföretag i Spanien ingår i MiMoves nätverk av godkända och kontrollerade mäklare. Beroende på målgrupp och etableringsort har mäklarna olika utbud vilket avspeglas på portalen. Det gör att en bostadssökare kan få en god överblick över utbudet i intressanta områden i Spanien.

SkandiaMäklarna har cirka 10 procent av marknaden för spanska fastigheter som köps av svenska köpare.

- Vi har haft en stark konjunktur i Sverige under många år, många drömmer om ett eget ställe i solen och allt fler väljer att köpa. Spanien är överlägset det mest intressanta landet för svenska köpare som letar ett andra hem i solen. Man får mycket för pengarna, fantastiskt väder och möjligheten att förverkliga en dröm. Dessutom går det lätt och smidigt att ta sig dit, säger Henrik Olausson.

Henrik Olausson, SkandiaMäklarna

henrik.olausson@skandiamaklarna.se   Tel: +46 733 67 98 00

Ola Lundell, MiMove

ola.lundell@mimove.com  Tel: +46 735 95 56 50