Skandigens styrelse kallar till extra stämma om namnbyte

Report this content

Skandigens styrelse kallar till extra stämma om namnbyte Styrelsen för Industriförvaltnings AB Skandigen har beslutat att kalla till extra bolagsstämma den 10 januari 2000. Stämman föreslås besluta om ändring av bolagets firma till Skanditek Industriförvaltning AB eller i andra hand In- dustriförvaltnings AB Skanditek. Förslaget till namnbyte sker mot bakgrund av den förändring av verksamhetsin- riktning, som genomfördes i samband med förvärvet av de s k KBB-bolagen i ja- nuari 1999. Från att ha varit ett bioteknikföretag ändrades verksamheten till att huvudsakligen omfatta investeringar i ett antal svenska tillväxtföretag, huvudsakligen inom uppdragstillverkning av kvalificerade industrikomponenter, elektronik och informationsteknologi. Namnet Skanditek är avsett att bevara kontinuiteten i bolagets historia genom att behålla inledningen Skandi- såväl som att återge bolagets nya inriktning mot teknologiföretag genom ändelsen -tek. Firman finns idag registrerad hos ett av Skandigens dotterföretag och ändringen kommer att ske genom ett sk korsbyte av firma. Aktieägare företrädande mer än 65 procent av röster och kapital stödjer sty- relsens förslag. Kallelse till extra bolagsstämma bifogas. Stockholm den 6 december 1999 Industriförvaltnings AB Skandigen (publ) För mer information, kontakta: Patrik Tigerschiöld, verkställande direktör, telefon: 08-614 00 20 eller 070-777 71 90, e-post: patrik.tigerschiold@skandigen.se Skandigen är ett utvecklingsbolag med ägarintressen huvudsakligen i svenska onoterade företag. Skandigens affärsidé är att genom aktivt ägande utveckla tillväxtföretag eller företag med tillväxtpotential. Målet är att öka företa- gets värde och därmed ge aktieägarna möjlighet till god långsiktig tillväxt. Portföljen består av ett tjugotal investeringar inom tre affärsområden: Tekno- logi, Bioteknik och Tjänster & Handel. De viktigaste innehaven är Arkivator (14 %), Axis (18 %), CMA Microdialysis (56 %), Fermentech Medical (97 %), MYD- ATA (38 %), PartnerTech (25 %) och Vellinge Electronics (37 %). Skandigen är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/12/06/19991206BIT00300/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/12/06/19991206BIT00300/bit0002.pdf http://www.bit.se/bitonline/1999/12/06/19991206BIT00300/bit0003.doc Bilaga till pressmeddelande