Studieförbunden kräver svar från politikerna i Lund

Report this content

Lunds kultur- och fritidsnämnd har under 2012 genomfört kraftfulla nedskärningar i stödet till studieförbunden. Av det totala sparbetinget på 949 000 kr under 2012 står studieförbunden för 600 000 kr.

Inför budgeten för 2013, som ska antas i september, har nämnden gjort klart att ytterligare nedskärningar kan bli aktuella. Nämnden har också gjort klart att studieförbunden inte att kan förvänta sig någon information om hur stora dessa nedskärningar kan bli förrän budgeten är antagen.

-          Studieförbunden är den verksamhet som har drabbats hårdast av nedskärningarna i kronor räknade. Därför är det mycket märkligt att vi inte får besked av nämndens ordförande Holger Radner (Fp) om hur förutsättningarna kommer att se ut nästa år, säger, Reino Fridh, regionchef för studieförbundet Sensus.

Nedskärningarna skapar en negativ spiral - för varje krona som kommunen minskar sitt stöd förlorar studieförbunden lika mycket av det statliga och regionala stödet. Detta slår hårt mot föreningslivet och amatörkulturen i kommunen, eftersom studieförbundens stöd är avgörande för deras verksamhet. Detta gäller till exempel Kulturnatten, student-TV, studentradio och spex, evenemang som utgör en viktig del av Lunds kulturliv.

-          Vi är mycket oroade över hur bildnings- och kulturverksamheten och därmed Lunds kulturliv kommer att påverkas. Många av dessa verksamheter tar vi för givet, men de överlever inte utan stöd. Situationen är en konsekvens av brist på dialog med nämnden, något vi har efterlyst under längre tid. Vår avsikt är att bjuda in dem till ett möte för att ge dem en insyn i verksamheterna, säger Annika Dolk, rektor för Folkuniversitetet - kursverksamheten vid Lunds universitet.

Folkbildningen är ett viktigt inslag i kommunens mål om att erbjuda en bred och förutsättningslös kultur och bildning till alla medborgare i Lund. Studieförbunden blir ett demokratiskt redskap för att göra fler delaktiga i samhällsdebatten, vilket är särskilt viktigt i Skåne med sitt geografiska läge och den etniska mångfalden.

Bifogat finns en konsekvensanalys som Folkuniversitetet har gjort om hur deras verksamhet kan påverkas av ytterligare nedskärningar.

Reino Fridh, regionchef för studieförbundet Sensus, 0708-961141
Annika Dolk, rektor för Folkuniversitetet - kursverksamheten vid Lunds universitet, 0736-447700