- Jag vill bli bonde! Nytt samarbete inspirerar skånska barn att lära sig mer om lantbruk.

I dagarna tecknades ett samarbetsavtal mellan Massey Ferguson och Skånes Djurpark. Massey Ferguson blev därmed den första strategiska partnern för nysatsande Skånes Djurpark. Företagens visioner att utveckla och stärka lantbrukskulturen samt traditionen genom att lära våra barn om jordbruk sammanfaller.

Samarbetet är en viktig del i skapandet av en ny typ av upplevelser, där barnfamiljer kan interagera och vara med och påverka upplevelsen, som pågår i djurparken. Sedan årsskiftet har driften och utvecklandet av Skånes Djurpark övertagits av Lund Gruppen. Den skånska kulturen och de skånska traditionerna är viktiga i visionen att bli Sveriges bästa park för barnfamiljer.

Karin Wikström, VD Skånes Djurpark:
Jordbruket är en viktig del i den skånska kulturen och vi är mycket stolta och glada över samarbetet med Massey Ferguson som är en stor internationell partner. Tillsammans ska vi nu arbeta för att integrera skånsk lantbrukskultur och skånska traditioner i gästernas upplevelser bland annat genom Barnens Bondgård och andra aktiviteter.

Redan i år kommer gästerna att märka av samarbetet. I planerna finns också större nyheter, varav en lanseras nästa år.

Samarbetet med Skånes Djurpark innebär många synergieffekter. Tillsammans kan vi arbeta för att sprida kunskap om, och öka intresset för lantbruk, och därigenom attrahera en ny generation unga lantbrukare. Att djurparken dessutom är placerad mitt i Skåne, i ett av Sveriges viktigaste jordbruksområden där många av våra kunder finns, är såklart ytterligare bonus, säger Per Wretblad, verksamhetschef på Agco AB.

Katharina Weber, ordförande LRF Ungdom Skåne är positiv till samarbetet vars syfte är att inspirera unga och öka intresset för lantbruk:
– Att arbeta med lantbruk är ett framtidsyrke och det är viktigt att öka intresset kring yrkena i den gröna näringen. Alla behöver en bonde minst tre gånger om dagen. Mat är livsviktigt och det är fantastiskt att få arbeta med något som verkligen gynnar så många. Steget in i de gröna näringarna, att exempelvis jobba med djurhållning, så som lantmästare, gårdsmästare eller agronom kan verka långt, men det är det faktiskt inte!

Fakta om avtalet
Avtal har tecknats mellan Skånes Djurpark och Massey Ferguson Sverige samt Massey Fergusons skånska återförsäljare: Maskingruppen i Ängelholm, Maskingruppen i Staffanstorp, Knickarps Bil & Traktor samt Östra Sönnarslövs traktorservice.

För ytterligare information, kontakta:

Karin Wikström, VD Skånes Djurpark Resort, tel: 072-715 35 50, karin@skanesdjurpark.sewww.skanesdjurpark.se

Per Wretblad, verksamhetschef Agco AB, tel 018-66 00 15.
per.wretblad@agcocorp.comwww.agcocorp.com

Katharina Weber. Ordförande LRF Ungdom tel 0703-441 95 94, www.lrf.se

Snabbfakta

Citat

– Samarbetet med Skånes Djurpark innebär många synergieffekter. Tillsammans kan vi arbeta för att sprida kunskap om, och öka intresset för lantbruk, och därigenom attrahera en ny generation unga lantbrukare.
Per Wretblad, verksamhetschef på Agco AB:
Katharina Weber, ordförande LRF Ungdom Skåne:
– Jordbruket är en viktig del i den skånska kulturen och vi är mycket stolta och glada över samarbetet med Massey Ferguson som är en stor internationell partner. Tillsammans ska vi nu arbeta för att integrera skånsk lantbrukskultur och skånska traditioner i gästernas upplevelser.
Karin Wikström, VD Skånes Djurpark: