En ny typ av upplevelse tar form. Upptäck årets nyheter.

Redan i entrén möts gästerna av en helt ny inspirerande miljö, Baslägret. Härifrån träder de in i Bondgårdens värld och gethägnet. Sedan går äventyret vidare ut i vildmarken. På vägen passeras terrariet.

Årets tema och nyheter
Varje år kommer ett nytt tema att presenteras. Årets tema är – bajs och då djurbajs. Den underbara bokkaraktären Mullvaden, skapad av Holzwarth/Erlbruch, blir djurparkens maskot och kommer att dyka upp lite överallt. Gästerna kan följa hans bajsjakt i stora bokuppslag med ljud och rörelse, placerade runt omkring i parken. Karin Wikström:

Som ett led i den tematiserade upplevelsen blir gästerna Upptäckare och parken har anställt över 60 ungdomar som Äventyrare – parkguider. Dessa bidrar till att skapa ett besök fyllt av djurkul lek, kunskap, bus och magiska upplevelser. Under mellan- och högsäsong får alla barn får ett Upptäckarpass – det ingår i biljetten med kluriga uppgifter, uppdrag att lösa och stämplar att samla.

Årets nya strategiska samarbete med Massey Ferguson innebär att djurparken framöver kommer slå ett slag för det skånska lantbruket. I juli lanseras Vattenleken där hela familjen kan utforska vattnets förmåga med hjälp av pumpar, slussar och kanaler. Eller svalka sig i sprutande vatten.

Säsongen delas in i tre naturliga perioder, låg- mellan och högsäsong. I takt med att vädret blir varmare utökas också det dagliga programmet med fler djurmatningar och djuraktiviteter. Rovfågelshowen – den enda i södra Sverige – beräknas få premiär i början av sommaren.

För ytterligare information, kontakta:

Karin Wikström, VD Skånes Djurpark Resort, tel: 072-715 35 50.
karin@skanesdjurpark.se

Håkon Lund, styrelseordförande Skånes Djurpark Resort. haakon@lund-gruppen.no

www.skanesdjurpark.se

För högupplösta bilder, se http://news.cision.com/se/skanes-djurpark

Skånes Djurpark utanför Höör i Skåne. Djurparken är störst i världen på nordiska djur och målet är att bli Sveriges bästa park för barnfamiljer att besöka. I parken finns djur som lever eller har levt vilt i Norden, däribland vildsvin, älg, björn, gråsäl och iller, samt tama djur av gamla nordiska lantraser. Totalt har djurparken djur av fler än 85 olika arter. Skånes Djurpark är medlem i Svenska Djurparksföreningen och den europeiska djurparksföreningen EAZA.

Snabbfakta

På lördag kl 10 är det säsongsöppning och Skånes Djurpark tar ett älgkliv mot målsättningen att bli Sveriges bästa park för barnfamiljer. I år erbjuds gästerna en ny typ av upplevelse som lockar till lek, lust att upptäcka och utforska och inte minst, en upplevelse att dela med varandra. Tre nyheter presenteras och parkens faciliteter har genomgått en generell uppdatering. Karin Wikström VD för Skånes Djurpark Resort: – Vi har försökt att skapa en tematiserad övergripande upplevelse som genomsyras av viss spänning, men också magi där gästerna inte bara betraktar utan interagerar.

Citat

Karin Wikström, VD Skånes Djurpark:
– Det är första gången någonsin som en park för tillåtelse att använda boken och karaktären och såklart en stor ära för oss. Vi är glada att kunna dela med oss av den populäre lille Mullvaden.
Karin Wikström, VD Skånes Djurpark: