Fåret Shauns resa mot Skåne har startat

Den 18 juni invigs världens första och hitintills enda Fåret Shaun-land i Skånes Djurpark och från och med idag, den 16 maj, kan fåret och hans kompisars resa från Mossy Bottom Farm i England följas via sociala medier. Den långa resan går via Paris, Köpenhamn, Malmö och Lund.

- Nedräkningen har börjat och vi vill att alla Fåret Shauns fans ska kunna följa fåret och hans kompisars resa hit. Det kommer att hända en del under kommande veckor och vi delar med oss av det bland annat via Facebook och Instagram, säger Skånes Djurparks vd Kasper Schumacher.

Skånes Djurpark blir först i världen med den här unika attraktionen i och omkring Fåret Shauns värld. Ett 20 000 kvadratmeter stort område har byggts upp som en lantbruksmarknad, dit Fåret Shaun och hans vänner har kommit hela vägen från Mossy Bottom Farm i England. I området kommer det bland annat att finnas bondgårdens djur, marknadskänsla och en massa spännande aktiviteter. Bland annat en traktorbana på över 250 meter där barnen kan köra runt med åtta Massey Ferguson-traktorer.

Fåret Shaun är en leranimerad humorserie där alla fåren och fårhunden Blitzer, blir sina riktiga jag, så fort bonden på gården inte ser på. Fåret Shaun är flockens ledare och de andra fåren hänger alltid med på hans påhitt.

- Fåret Shaun-land är en stor investering, som går helt i linje med vår mission om att föra barnen närmare djur och natur. Vi vill, förutom med alla våra fantastiska vilda och tama djur i parken, ge alla barn en positiv upplevelse av skog, lantbruk och livet på en bondgård, säger Kasper Schumacher.

Attraktionen är ett samarbete mellan Skånes Djurpark och det brittiska företaget Aardman, som är de som ligger bakom de populära animationsfilmerna om Fåret Shaun, Wallace och Gromit samt Flykten från hönsgården.

Invigningen sker den 18 juni, men redan nu kommer alltsås nyheter att förmedlas via Skånes Djurparks olika plattformar i sociala medier. Gå in och följ Fåret Shauns resa mot Skåne på https://www.facebook.com/skanesdjurpark/ och på instagram @skanesdjurpark

För ytterligare information kontakta:
Kasper Schumacher, vd för Skånes Djurpark +46 72 715 32 30

Om Lund Gruppen
Sedan 1 januari 2015 har norska Lund Gruppen driftsansvaret för Skånes Djurpark. Lund Gruppen är en av Europas äldsta företag inom underhållning och grundades 1895. Det ägs och drivs idag av fjärde generationen. Företaget arbetar inom flera områden i Skandinavien såsom Kongeparken, Lunds Tivoli, festivaler och musikevent. Företaget har också mottagit flera priser och utmärkelser. Bland annat Spirit Award 2006 i Orlando, USA, för bästa chefsutbildning av alla världens parker, THEA Award (motsvarar Oscar för nöjesparker) i klassen Världens Bästa Nya attraktion 2011 och 2014 för bästa nya temaområde.

Om Aardman
Aardman är ett världsledande företag inom animation, baserat i Bristol, i England, grundat och drivs av Peter Lord och David Sproxton. Företaget producerar filmer, serier och reklam och har vunnit många nationella och internationella priser. Bland annat fyra Oscar-priser i animationsfilm.
www.aardman.com