Sommarens äventyr startar på världens första Fåret Shaun Land

Världens första och hitintills enda Fåret Shaun Land invigdes idag i Skånes Djurpark. Den populära serien om Fåret Shaun och hans kompisar har nu fått hela 20 000 kvadratmeter fyllda av upplevelser. Här träder gästerna in i en värld som de känner igen från film och TV och får träffa Shaun, hans flock och de andra figurerna från serien.

- Det känns fantastiskt att äntligen få öppna grindarna till marknadsområdet och bondgården där historien om Fåret Shaun kan upplevas tredimensionellt. Detta går helt i linje med vår mission om att föra barnen närmare djur och natur. Här kan vi ge positiva upplevelser av skog, lantbruk, djur och livet på en bondgård, säger Håkon Lund, koncernchef på Lund Gruppen som driver Skånes Djurpark.

Fåret Shaun är en leranimerad humorserie där alla fåren och fårhunden Blitzer, blir sina riktiga jag, så fort bonden på gården inte ser på. Fåret Shaun är flockens ledare och de andra fåren hänger alltid med på hans påhitt. Och nu kommer dessa påhitt att bli verklighet i Skåne!

Fåret Shaun Land är ett nära samarbete mellan Skånes Djurpark och det brittiska företaget Aardman, som ligger bakom de populära animationsfilmerna om Fåret Shaun, Wallace och Gromit samt Flykten från hönsgården.

Skånes Djurpark är först i världen med den här unika attraktionen i och omkring Fåret Shauns värld. Området har byggts upp som en lantbruksmarknad, dit Fåret Shaun och hans vänner har kommit hela vägen från Mossy Bottom Farm i England. Där finns bland annat en traktorbana på över 250 meter där barnen kan köra runt med åtta äkta Massey Ferguson-traktorer specialbyggda för Skånes Djurpark. Där är ett stort område med lekattraktioner som är utvecklade för Fåret Shaun Land och animationer framtagna av Aardman för att berätta historien om fåret och hans vänner. Och självklart får gästerna möta Fåret Shaun på plats!

- Det är spännande att se hur våra leranimerade figurers värld nu har blivit levandegjord och kan ge så mycket glädje till både barn och vuxna som besöker Skånes Djurpark. Den här attraktionen har otrolig potential och vi är glada över att se hur bra det har blivit, säger Sean Clarke från Aardman.

Förutom nyheten med Fåret Shaun-land är Skånes Djurpark utanför Höör i Skåne störst i världen på nordiska djur. I parken finns djur som lever eller har levt vilt i Norden, däribland vildsvin, älg, björn, lokatt och gråsäl samt tama djur av gamla nordiska lantraser. Totalt har djurparken fler än 85 olika arter.

Fåret Shaun Land kommer innebära en investering på cirka 50 miljoner svenska kronor för Lund Gruppen och är en av många satsningar i djurparken.

- Vi arbetar för att Skånes Djurpark ska bli den mest populära destinationen för familjer i Sverige. Teamet bakom Fåret Shaun är världsbäst inom sitt område. De skapar gränsöverskridande historier som roar både unga och gamla runt om i världen. Genom denna satsning integrerar vi barnkultur och upplevelser på ett spännande sätt, säger Håkon Lund.

För ytterligare information kontakta:

Håkon Lund, koncernchef och lekmästare, Lund Gruppen som driver Skånes Djurpark.Tel. +47 911 238 11 haakon@lund-gruppen.no

Sean Clarke - Head of Aardman Rights & Brand Development, +44 7771 563 110, eller Ngaio Harding-Hill, Aardman, +44 1179848956 eller ngaio@aardman.com

För högupplösta bilder gå in här: http://news.cision.com/se/skanes-djurpark/

Filmklipp kan laddas ner från:

Om Lund Gruppen

Sedan 1 januari 2015 har norska Lund Gruppen driftsansvaret för Skånes Djurpark. Lund Gruppen är en av Europas äldsta företag inom underhållning och grundades 1895. Det ägs och drivs idag av fjärde generationen. Företaget arbetar inom flera områden i Skandinavien såsom Kongeparken, Lunds Tivoli, festivaler och musikevent. Företaget har också mottagit flera priser och utmärkelser. Bland annat Spirit Award 2006 i Orlando, USA, för bästa chefsutbildning av alla världens parker, THEA Award (motsvarar Oscar för nöjesparker) i klassen Världens Bästa Nya attraktion 2011 och 2014 för bästa nya temaområde.

Om Aardman

Aardman är ett världsledande företag inom animation, baserat i Bristol, i England, grundat och drivs av Peter Lord och David Sproxton. Företaget producerar filmer, serier och reklam och har vunnit många nationella och internationella priser. Bland annat fyra Oscar-priser i animationsfilm.
www.aardman.com