Unik världsnyhet till Skånes Djurpark

Fåret Shaun bosätter sig i Sverige

Världens första och enda Fåret Shaun-land kommer att vara klart i Skånes Djurpark sommaren 2016. I ett ”Fåret Shaun land” kommer besökarna att få träda in i en värld som de känner igen från TV-serien och filmen. Här kan de se, känna, lukta och till och med känna smaken av Fåret Shauns värld. Det som idag bara kan ses på film och TV kommer besökarna att uppleva i en helt egen värld uppbyggd kring historien och karaktärerna.

Skånes Djurpark har slutit ett spännande avtal med brittiska företaget Aardman, som ligger bakom de populära animationsfilmerna om Fåret Shaun, WallaceochGromitsamt Flykten från hönsgården. Fåret Shaun är en leranimerad humorserie där fåren och fårhunden Blitzer blir sina riktiga jag så fort bonden inte ser på. Fåret Shaun är flockens ledare och de andra fåren hänger alltid med på hans påhitt. Filmerna är väldigt populära både internationellt och i Sverige. Nu blir Skånes Djurpark först i världen med att bygga upp en unik attraktion kring Fåret Shauns värld.

- Skånes Djurparks vision är att bli den mest populära destinationenför familjer i Sverige och vi hade inte kunnat hitta en bättre samarbetspartner än Fåret Shaun och Aardman. Teamet bakom Fåret Shaun är passionerad och världsbäst inom sitt område. De skapar gränsöverskridande historier som roar både unga och gamla runt om i världen..På detta sättintegrerarvibarnkultur och upplevelser på ett spännande sättPå denne måtenintegrerarvibarnkulturochupplevelserpå enspännandemåtesom vi håper publikum vil like, säger Håkon Lund, koncernchef på Lund Gruppen som driver Skånes Djurpark.

Sedan Lund Gruppen tog över Skånes Djurpark i januari 2015 har rejäla krafttag gjorts och en rad nyheter har införts. Totaltförväntas det investerasnästan20miljoner kronor under säsongen 2015. Det blir möten med djur redan från första stund efter att man gått in i det som kallas för ”baslägret”, och lagom till sommarvärmens ankomst i år invigdes även den nya Vattenleken som är det första i sitt slag i Sverige där barn kan leka i vatten som bubblar, stänker och sprutar.

- ”Fåret Shauns land” är en stor investeringsom går helt i linje med vår vision att föra barnen närmare djur och natur. Vi vill, förutom med alla våra fantastiska vilda och tama djur i parken, även ge barnen en positiv upplevelse av skog, lantbruk och livet på en bondgård. Det skulle vara fantastiskt om barn i framtiden drömde om att bli lantbrukare. Detta blir en attraktion som kommer att utveckla Skåne som turistdestination och även locka en internationell publik med bland annat tyskar och danskar, säger Håkon Lund.

Fåret Shaun-attraktionen kommer att öppna tidigt sommaren 2016 och budgetenhamnar på50 miljoner svenska kronor.

Om Lund Gruppen

Sedan 1 januari har norska Lund Gruppen driftsansvaret för Skånes Djurpark. Lund Gruppen är en av Europas äldsta företag inom underhållning och grundades 1895. Det ägs och drivs idag av fjärde generationen. Företaget arbetar inom flera områden i Skandinavien såsom Kongeparken, Lunds Tivoli, Landstreff, festivaler och musikevent. Företaget har också mottagit flera priser och utmärkelser. Bland annat Spirit Award 2006 i Orlando, USA, för bästa chefsutbildning av alla världens parker, THEA Award (motsvarar Oscar för nöjesparker) i klassen Världens Bästa Nya attraktion 2011 och 2014 för bästa nya temaområde, näringslivspriset Norrønaprisen.

Om Aardman

Aardman är baserat i Bristol, England, grundat och drivs av Peter Lord och David Sproxton och företaget är världsledande inom animation. Företaget producerar filmer, serier och reklam och har vunnit många nationella och internationella priser. Bland annat fyra Oscar-priser för animationsfilm.

www.aardman.com

Investeringar under 2015 i Skånes Djurpark:

-        Temat Bajs-och installationen till boken ”Det var det fräckaste” om mullvaden med böcker i storleken 2x4 meter runt om i parken

-        Nytt besökscenter-Baslägret där besökarna får ett upptäckarpass och kikare inför sitt äventyr

-        För första gången i Sverige finns nu en utställning baserat påJo Nesbøs DoktorProktori Skånes Djurparks terrarie

-        Uppgradering av djurhägn och bygge av ny voljär

-        Ett nytt älgcenter

-       Ny infrastruktur med vvs ochfiberi parken

-        Första vattenleken av sitt slag i Sverige

-       RestaurangStallet

-       Glasskiosken

-        Gethägnet med ny boplats