Lars Winther-Hansen ny VD för SkåNet

Report this content

SkåNets styrelse har idag utsett Lars Winther-Hansen till ny VD. Han efterträder Christer Lannestam som med ålderns rätt valt att avgå efter nio år som bolagets VD. Lars Winther-Hansen tillträder sin tjänst den 15 augusti 2012.

Lars Winther-Hansen har rätt egenskaper och kvalifikationer för utveckla SkåNet vidare. Vi har de senaste åren fokuserat på infrastruktur och lagt basen för den skånska bredbandsutbyggnaden. Nu vidtar en ny fas i verksamheten där Lars kompetens väl svarar mot SkåNets behov, säger SkåNets styrelseordförande Ingemar Jeppsson.

Vi vill samtidigt tacka Christer Lannestam som gjort stora insatser för att utveckla SkåNets verksamhet och vars arbete lagt grunden för den verksamhetsinriktning som nu tar vid, fortsätter Ingemar Jeppsson.

Lars Winther-Hansen är 45 år och har en bakgrund från Stockholms Näringslivskontor där han ansvarat för regionala näringslivsfrågor med inriktning på informations- och kommunikationsteknik (IKT). Närmast kommer han från en position som kommersiell chef (CCO) på lundaföretaget Lab 2.

SkåNets verksamhet går in i ett nytt och spännande skede som jag ser fram emot att få vara med och driva, kommenterar Lars Winther-Hansen sin utnämning.

Bredbandsutbyggnaden som SkåNet varit drivande bakom har namnet BAS – Bredband för Alla i Skåne. Genom BAS har samtliga skånska orter med fler än 200 invånare anslutits till bredbandsnätet, i en öppen konkurrensneutral digital infrastruktur till 300 orter. Under de närmaste åren kommer SkåNets verksamhet att inriktas på att genomföra Region Skånes bredbandsstrategi från 2012 som syftar till att ytterligare stärka Skånes bredbandsinfrastruktur. Ett av målen är att minst 95 procent av Skånes hushåll och arbetsplatser ska ha möjlighet att ansluta sig till bredband med en hastighet om minst 100 Mbit/s.

För mer information kontakta:

Lars Winther-Hansen 0733 413078

Ingemar Jeppsson 0738 210588

Christer Lannestam 0708 546770

Om SkåNet
SkåNet ägs av Region Skåne och Kommunförbundet Skåne. Verksamheten syftar till att upprätta en kraftfull IT-infrastruktur som ska bidra till att attrahera företag, investeringar, arbetskraft och boende till Skåne. Bolaget ska samordna planering, realisering och utveckling av en konkurrensneutral infrastruktur för bredband i hela Skåne.