Arbetstillfällen i Skurup – tack vare fibersamarbete

Ambitiösa fibersatsningar och investeringar i Skurup under det senaste året har även resulterat i ökade arbetstillfällen i kommunen.

Skanova och Telias satsningar på att bygga fiber i kommunen har även inneburit ökade arbetstillfällen i Skurup. Den lokala anläggningsentreprenören Kasab har tack vare samarbetet med Skanova och Telia ökat antalet anställda från 25 personer till i dagsläget 101 anställda. Dessutom anlitar Kasab lokala underentreprenörer och erbjuder praktikplatser för elever från Nils Holgerssons gymnasium i Skurup.

– Det är en fantastiskt rolig utveckling för oss som företag att kunna erbjuda fler arbetstillfällen här i kommunen. Vi är ju ett Skurupsföretag – så att kunna bidra till att fler personer, inte minst ungdomar, kan arbeta och bo här är viktigt för oss, förklarar Rickard Stålring, vd för Kasab.

Samarbetet mellan Kasab och Skanova/Telia inleddes 2013. När Skanova och Telias fibersatsning i Skurup är klar vid årsskiftet 2015-2016 kommer närmare 50 procent av Skurups villaägare att ha fått möjlighet att beställa fiber från Telia Öppen Fiber. Motsvarande siffra för villor i Skurups tätorter är 65 procent.

Nyligen avslutade Telia sin försäljningskampanj i Skurup, Rydsgård, Abbekås och Skivarp. En kampanj som var mycket framgångsrik. Här har Skanova tillsammans med Kasab redan startat att bygga fiber.

Det är tydligt att det finns ett stort intresse i Skurup, både från kommunens sida och från kommuninvånarna. TeliaSonera satsar totalt nio miljarder på utbyggnad av höghastighets bredband mellan 2015-2018 och villsatsningen vi gör är en del av detta, berättar Henrik Forssell, försäljningschef på Telia Öppen Fiber.

– Skanova och Telia har fått bra möjligheter att investera i en expansiv fiberutbyggnad i Skurup, där Skanova förutom finansiella resurser även bidrar med expertis och lokalt engagemang tillsammans med Kasab, säger Kristina Svensson, infrastrukturchef på Skanova.

För mer information kontakta: Inger Gunterberg, informationschef på Skanova, 070-637 27 71 eller Rickard Stålring, vd Kasab, 0766-23 04 54.

KASAB är ett kabel- och anläggningsföretag.Kasab är entreprenörer som åtar sig helhetsuppdrag inom fiberanläggning, installation, projektering och dokumentation av kabelanläggningar. Kabel & Anläggning Syd i Skurup AB (KASAB) startade 2003. Sedan 2009 har KASAB bedrivits i sin nuvarande form och inriktning. Med utgångspunkt från Skurup arbetar vi med alla typer av projekt. www.kasab.se

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex. först i världen med att lansera mobilnätet 4G – som närmast kan likna en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga samhället. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com