Kostnadsfri tjältining ger fler fiberleveranser vintertid

Skanova vill hålla uppe takten i fiberutbyggnaden och effektivt leverera fiber även vintertid. Tjäle i marken kan ibland utgöra ett stort hinder för detta. Skanova tar därför initiativet till ett pilotprojekt som innebär en möjlighet till viss tjältining i ett begränsat område utan extra kostnad för teleoperatörerna, säger Ove Alm, VD Skanova.

För att kunna gräva för att lägga ut ny fiber vintertid kan den frusna marken tinas med hjälp av olika metoder. På så sätt kan Skanova korta förseningarna som uppstår på grund av klimatet. Men tyvärr är det inte alltid det går att åtgärda problemen med tjäle. Det kan vara krav från markägare, risk för skada på annan infrastruktur eller att kostnaden är orimligt hög.

Detta pilotprojekt, som riktar sig till teleoperatörerna, innebär en möjlighet till tjältining utan extra kostnad i samband beställning av Skanova Fiber 2009 och kommer att gälla beroende på de förutsättningar som finns i det specifika fallet/området. Skanova kommer efter vintersäsongen att utvärdera projektet för att se om detta arbetssätt ska bli permanent.

Skanovas pilotprojekt som riktar sig till teleoperatörerna: Start vecka 50. Tjältining kommer framförallt att utföras för att undanröja hinder med begränsad utbredning t.ex. för att öppna en skarvgrop, tjältina en kortare grävsträcka eller att för tina upp en mindre ispropp i kanalisationen.

Pressansvarig Skanova
Camila Buzaglo
camila.buzaglo@skanova.se

Vi på Skanova erbjuder Sveriges största öppna nät
Vårt fiber- och kopparnät har mycket hög driftsäkerhet, täcker hela landet och är tillgängligt för alla teleoperatörer. Med nätet som bas kan våra kunder sälja exempelvis telefoni, bredband och datakommunikation till företag och privatpersoner. Vi satsar på fiberutbyggnad och vårt mål är att minst 50 % av Sveriges hushåll har fiber år 2014.
Skanova är ett eget bolag inom TeliaSonera-koncernen sedan 2008.
Läs mer på www.skanova.se