Mölndal utnämnt till Årets Fiberkommun 2013

Mölndals stad och Bäck Installation i Kungsbacka stod som vinnaren idag när ”Årets Fiberkommun” och ”Årets Fiberföretag” korades på Skanovas stora fiberseminarium ”Fiber till fler” i Stockholm. Utmärkelserna tilldelas en kommun och ett fiberinstallationsföretag som under året utmärkt sig extra i sitt arbete med att utveckla infrastruktur för att nå regeringens bredbandsmål.

Årets Fiberkommun och Årets Fiberföretag har instiftats av Skanova för att lyfta upp kommuner och företag som uppvisat driv, nyskapande och kunskap i utbyggnaden av fiber. I år är tredje året i rad som vinnare utses. Utmärkelserna delades ut idag av Skanovas VD, Ove Alm.

-          Fiber är en av vår tids största och viktigaste infrastruktursatsningar och Mölndals stad tagit utbyggnaden på största allvar. Sedan flera år har kommunen beslutsamt styrt den lokala fiberagendan och aktivt inkluderat bredbandsutbyggnad i den totala stadsplaneringen. Genom samarbeten med olika nätaktörer och en IT-strategi som stimulerar till ökat användande av ny teknik har kommunen snabbt tagit sig från 27:e till 3:e plats i rankingen över fiberpenetration i Västra Götaland, säger Ove Alm.

Lars Ekberg, Näringslivschef på Mölndals stad kommenterar utmärkelsen.

-          Det känns mycket roligt att vårt arbete uppmärksammas. Vi är en kommun med många forsknings- och utvecklingsföretag. Att säkra fiberanslutning i regionen har därför varit livsviktigt, framförallt för att bibehålla ett välmående näringsliv. Framgången beror på att vi på allvar satt fiberfrågan på agendan samt att vi startat bra samarbeten när det gäller drift och tjänsteutbud.

Utmärkelsen ”Årets Fiberföretag” tilldelades Bäck Installation med huvudkontor i Kungsbacka.

-          Bäck Installation gör det enkelt att ansluta sig och förstå möjligheterna med fiber. Företagskulturen andas service, teknikkunnande och en god förståelse för slutanvändarna. Företaget är innovativt och effektiva i sina processer och genom kontinuerlig fortbildning säkras en ständig utveckling och hög kompetens bland de anställda – något som säkerligen varit en bidragande faktor till företagets tillväxt under de senaste åren, säger Ove Alm.

Enligt Pierre Bäck, VD på Bäck Installation är fokus på slutanvändarna en av de viktigaste framgångsfaktorerna.

-          Vi är mycket glada över att få detta erkännande som känns som ett kvitto på att vår modell för att driva projekt uppskattas. Vi arbetar med slutanvändarna i fokus och försöker effektivisera våra processer för att bidra till nöjda kunder och ett kvalitativt fibernät runt om i Sveriges kommuner.

För bilder och mer information kontakta:

Inger Gunterberg, Kommunikationschef Skanova
Inger.Gunterberg@teliasonera.com

Kontakta vinnarna:

Lars Ekberg, Näringslivschef Mölndals stad, 031-3151311
Pierre Bäck, VD Bäck Installation, 0300-71999

_________________________________________________________________

Skanova är ett bolag inom TeliaSonera-koncernen. Företaget erbjuder Sveriges största öppna fiber- och kopparnät och står för en stor del av landets fiberutbyggnad. Skanovas nät täcker hela landet och är tillgängligt för alla teleoperatörer. Läs mer på www.skanova.se