Nexans utnämnt till ”Årets fiberföretag” 2014

Nexans stod som vinnare idag när ”Årets fiberföretag” korades på Skanovas stora fiberseminarium ”Fiber till Fler” i Stockholm. Varje år utser Skanova ett företag som utmärker sig kring utvecklingen av fiberinfrastruktur; antingen genom innovativa affärsmodeller eller genom att vara en förebild när det gäller att driva lokala- och globala satsningar som skapar värde för kunder och samhället i stort.

”Årets fiberföretag” är en utmärkelse instiftad av Skanova för att lyfta fram företag som uppvisat driv, innovation och kunskap i arbetet med utbyggnad av fiber. Idag delades priset ut för fjärde året i rad av Ove Alm, vd för Skanova, på fotografiska i Stockholm.

– Nexans är en global leverantör av koppar- och fiberlösningar för kabelsystem som under senare år visat stor förståelse för konsumenters behov och utvecklats konceptuellt på ett imponerande sätt. Företaget har byggt en stark forskning- och utvecklingsorganisation och konsekvent satsat på helhetslösningar för både den lokala- och internationella marknaden. Genom att kontinuerligt miljöanpassa produkter, arbeta innovativt med återvinning och starta en stiftelse för hållbara lösningar och minskad energifattigdom, har Nexans också skapat stor samhällsnytta, säger Ove Alm, vd för Skanova.

Rick Johansson, Affärsområdeschef för Telekom och Projekt på Nexans, kommenterar utmärkelsen:

– Det känns väldigt roligt att vårt arbete uppmärksammas. Eftersom innovationer är viktigt för att öka kundvärdet i vårt erbjudande, samt säkerställa en långsiktig, effektiv produktion, har vi byggt upp en stark forsknings- och utvecklingsorganisation för att kunna möta våra kunders förväntningar. Det handlar om tekniska innovationer som skapar värde genom hela produktionskedjan – oavsett om det handlar om praktisk problemlösning för speciella applikationer eller organiserad återvinning av kablar. Det tror jag är en av våra största framgångsfaktorer.

Nexans var ett av tre företag som tagit sig till final i tävlingen ”Årets fiberföretag”. Övriga finalister var byNet och Nordlund Entreprenad.

För mer information kontakta:
Inger Gunterberg, Informationschef Skanova +46 (0)8 504 542 17, Inger.Gunterberg@skanova.se

Rick Johansson, Affärsområdeschef Telekom och Projekt, Nexans Sweden AB +46 (0)325 80 227, rick.johansson@nexans.com