Ny fiber från Skanova banar väg för nya bredbandstjänster

Nu öppnar Skanova för fler fiberanslutningar. Produkten Skanova Fiber 2009 säljs till alla bredbandsoperatörer och bidrar därmed till ökad konkurrens på den svenska bredbandsmarknaden.

Skanova lanserar i dag en produkt som bygger på svartfiber (optisk fiber). Skanova Fiber 2009 kan köpas av alla bredbandsoperatörer och ger möjlighet för alla operatörer att tillhandahålla bredband inom en större geografi.

- Det krävs ett större utbud av fiberbaserade produkter för att Sverige ska kunna fortsätta att vara en ledande IT-nation, säger Anna Philipson, VD för Skanova. Detta ger också bättre förutsättningar att kunna erbjuda kunderna IP-baserade tjänster som exempelvis digital-TV.

Vid säljstarten den 26 mars kommer Skanova Fiber 2009 att finnas tillgänglig på drygt 100 orter runt om i Sverige. Inom definierade områden kommer Skanova att dra fiber vid behov. Utanför dessa områden erbjuder Skanova en annan typ av fibertjänst, Skanova Access-kapacitet.

- Det ligger i allas intresse att investeringar av det här slaget kan nyttjas av så många som möjligt. Ju fler operatörer som kan tillhandahålla fiberbaserade bredbandstjänster desto fler privatpersoner och företag kan erbjudas tjänster som kräver större bandbredder. En öppen fiberprodukt på svartfiber står överst på operatörskundernas önskelista. Det här är första steget i utvecklingen av våra fiberbaserade produkter, säger Anna Philipson.

Fakta Skanova Fiber 2009:
Skanova Fiber 2009 är en svartfiberprodukt. Skanova Fiber 2009 är en grossistprodukt och är avsedd för bredbandsoperatörer som sedan förädlar den och säljer den vidare till sina slutkunder. Operatören sätter själv dit den tekniska utrustning som är nödvändig för att det skall bli en färdig bredbandstjänst för konsument- eller företagsmarknaden. Slutkundspris och avtalsvillkor bestäms av den enskilda operatören. Operatören kan köpa produkten med 1, 3 eller 5 års bindningstid. Skanova Fiber 2009 är den första svartfiberprodukten som nya Skanova bygger ut på begäran, inom definierade områden, om efterfrågan finns. Tidigare produkt ”Skanova Fiber” såldes bara om det fanns ledig kapacitet i befintligt nät.