Perstorp leder fibertoppen i Skåne

I dagarna börjar Skanova dra fiber till 1100 villor i Perstorp och fiberutbyggnaden fortsätter under hela hösten. Det innebär att de hushåll som beställt anslutning av sin operatör redan till nästa sommar kommer att ha fiber hemma.

Sverige går just nu med stora kliv in i fiberåldern, höghastighetsbredbandets tid. Uppkoppling via fiber är mer än en snabbare uppkoppling. Det förändrar förutsättningarna att utnyttja bredbandskrävande tjänster, såväl på jobbet som hemma. De tjänster som möjliggörs gäller både underhållning, men också samhällsnyttiga tjänster som tex nya former av videokonferenser, vård i hemmet med medicinsk rådgivning, ökad tillsyn och trygghet för en åldrande befolkning.

-  Regeringen har satt ett ambitiöst mål om att 90 procent av landets hushåll och företag ska ha tillgång till 100Mbit/s bredband år 2020. Med den fiberutbyggnad till flerfamiljshus, byalag och villor som nu sker i Perstorp realiserar vi regeringens bredbandsmål med råge och placerar oss i fibertoppen bland Skånes kommuner, säger Arnold Andréasson (C), kommunstyrelsens ordförande i Perstorp.

-  Att få vara med och fibersäkra Perstorp känns mycket roligt. Att kommunen och dess invånare varit så engagerade i fiberprojektet har gjort att allt fungerat så bra. Man har en tydlig strategi, och vi har ett gott samarbete, säger Kaj Werner chef för infrastruktur på Skanova.

Perstorp är det första stadsnätet som Skanova köpt och nu driftar, underhåller och utvecklar. Skanovas nät har en mycket hög kvalité och driftsäkerhet, nätet täcker hela landet och är öppet för alla operatörer. Förutom att fibrera tätorten i Perstorp, har Skanova moderniserat företagens och kommunens befintliga fibernät. Det är nu framtidssäkrat för möjligheter till större kapacitet.

För mer information: Camila Buzaglo, pressansvarig Skanova, 070-5453269

Vi på Skanova erbjuder Sveriges största öppna nät. Vårt fiber- och kopparnät har mycket hög driftsäkerhet, täcker hela landet och är tillgängligt för alla teleoperatörer. Med nätet som bas kan våra kunder sälja exempelvis telefoni, bredband och datakommunikation till företag och privatpersoner. Vi satsar på fiberutbyggnad och vårt mål är att minst 50 % av Sveriges hushåll har fiber år 2014. Skanova är ett eget bolag inom TeliaSonera-koncernen sedan 2008. Läs mer på www.skanova.se