Rala årets fiberföretag

I dag utsågs infrastrukturföretaget Rala till årets fiberföretag. Skanova delar årligen ut pris till det företag som gjort mest för att främja fiberutvecklingen under året. Det kan vara genom sina produkter, tjänsterna som företaget säljer eller genom att påverka opinionen i Sverige. Alla aktörer kan kvalificera sig till en nominering.

Tobias Ahl, VD och ägare för Rala tog emot utmärkelsen av Ove Alm, VD för Skanova.

- Rala får pris som årets fiberföretag för sina innovativa lösningar. Det handlar om teknisk kompetens, branschkunnighet, byggnationsmetoder och säkerhet vid fiberutbyggnad – hur man bygger mer strategiskt och effektivt. Rala har mycket god kompetens, och det gäller alla områden allt från nätplanering och strategi till schaktning, rörförläggning och logistiklösningar i projekt. Något som deras många kunder vittar om. Företaget har expanderat teknikmässigt, infrastrukturmässigt och geografiskt baserat på egen tillväxt. Rala är helt enkelt en förebild i infrastrukturbranschen, säger Ove Alm, VD för Skanova.

Tobias Ahl, VD för Rala, kommenterar utmärkelsen:

- Det känns roligt och viktigt att få detta erkännande. Vi står nu inför en internationell satsning där en så här fin utmärkelse naturligtvis ger oss ett extra självförtroende. Under flera års tid har vi expanderat med cirka 15% årligen och vuxit i takt med våra svenska kunders behov. Nu känner oss redo att ta nästa steg – med början i Tyskland. Här sker utbyggnad av fibernät i en allt snabbare takt och jag vet att vårt svenska kunnande har högt anseende i Europa, säger Tobias Ahl, VD för Rala.

- Jag vill också se priset som ett kvitto på att vi arbetar rätt. Vi har alltid sagt att vi ska erbjuda de effektivaste och mest högteknologiska lösningarna, men samtidigt behålla fötterna på jorden. Sådant märker kunderna, avslutar Tobias Ahl.

Bilder från prisutdelningen kommer under dagen finnas för nedladdning under pressbilder på www.skanova.se

För information om prisutdelningen & seminariet: Camila Buzaglo, 070-5453269 pressansvarig på Skanova. För mer information om Rala: Karin Ahl, Market and business development manager, 070-280 12 65. www.rala.se

Vi på Skanova erbjuder Sveriges största öppna nät
Vårt fiber- och kopparnät har mycket hög driftsäkerhet, täcker hela landet och är tillgängligt för alla teleoperatörer.
Med nätet som bas kan våra kunder sälja exempelvis telefoni, bredband och datakommunikation till företag och privatpersoner. Vi satsar på fiberutbyggnad och vårt mål är att minst 50 % av Sveriges hushåll har fiber år 2014.Skanova är ett eget bolag inom TeliaSonera-koncernen sedan 2008.
Läs mer på www.skanova.se