Supersnabbt gratis trådlöst nät – i Nynäshamns gästhamn

Svenska Stadsnät Nynäshamn AB har tillsammans med Nynäshamns kommun och företag ur lokala näringslivet lanserat gratis trådlöst nät som täcker den populära gästhamnen

Gästhamnen är under sommaren hjärtat i Nynäshamn, med hög puls och många attraktioner, både kommun och näringsliv gjorde bedömningen att ett trådlöst nät var en viktig komplettering.

- Ett glädjande skolexempel på hur kommun och näringsliv kan samverka för att skapa mervärden för både invånare och turister, berättar Daniel Adborn, Ordförande i Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden.

- Vi är mycket glada att vara den givna parten för Nynäshamns kommun vid förverkligandet av den digitala agendan, förklarar Gustav Fagerlind, vd Svenska Stadsnät Nynäshamn.

Svenska Stadsnät Nynäshamn AB ansvarar för den underliggande fiberinfrastrukturen som möjliggör det trådlösa nätets höga kapacitet.

__________________________________________________________

För mer information kontakta: Inger Gunterberg, informationschef Skanova, 070-637 27 71

Svenska Stadsnät AB är ett eget bolag inom TeliaSonera koncernen vars operativa styrning sker via TeliaSonera Skanova Access AB. Den 1 juni 2013 förvärvade Svenska Stadsnät AB samtliga aktier i Nynäs stadsnät AB vars verksamhet är inriktad på att sälja fiberkapacitet till kommuner, företag och hushåll. Läs mer på www.svenskastadsnat.se

TeliaSonera Skanova Access AB är ett bolag inom TeliaSonera-koncernen. Företaget erbjuder Sveriges största öppna fiber- och kopparnät och står för en stor del av landets fiberutbyggnad. Skanovas nät täcker hela landet och är tillgängligt för alla teleoperatörer. Läs mer på www.skanova.se