Skånska Energi listas på NASDAQ OMX First North

Skånska Energi AB har ansökt om och erhållit godkännande för listning på NASDAQ OMX First North. Första dag för handel är torsdagen den 8 december 2011.

Styrelsen för Skånska Energi har beslutat att flytta handeln med B-aktierna till NASDAQ OMX First North med första dag för handel den 8 december 2011. Listningen innebär att Skånska Energi tar steget från Sparbanken Öresunds marknadsplats där B-aktierna varit föremål för handel sedan 2002. Handeln på Sparbanken Öresunds marknadsplats kommer att avslutas den 7 december 2011. Aktien kommer att handlas under kortnamnet SEAB B med ISIN-kod SE00 0405 1969. A-aktierna kommer liksom tidigare inte att vara föremål för organiserad handel. Aktieägarna i Skånska Energi behöver inte vidta några åtgärder i samband med listningen på NASDAQ OMX First North.

"Listningen på NASDAQ OMX First North är ett viktigt strategiskt steg för oss eftersom vi ökar våra möjligheter att vidmakthålla vår position men framförallt expandera och utvecklas till ett ledande bolag inom den förnybara energisektorn. Listningen genomförs för att säkerställa en likvid marknadsplats för våra drygt 1 200 aktieägare. Den öppnar också för tillkomst av nya strategiska ägare som idag inte har möjlighet att investera i energibolag som Skånska Energi. Bedömningen är också att vi blir ett mer intressant företag för våra anställda, kunder och leverantörer" säger Per Eliasson, VD och koncernchef för Skånska Energi.

Skånska Energi AB har utsett Erik Penser Bankaktiebolag till Certified Adviser.

I samband med listningen har en bolagsbeskrivning upprättats som finns tillgänglig på Skånska Energis hemsida, www.skanska-energi.se.

Per Eliasson, VD och koncernchef
Tel 046-507 43, 0705-56 66 05
E-post: per.eliasson@skanska-energi.se

Information om NASDAQ OMX First North
NASDAQ OMX First North ("First North") är en alternativ marknadsplats som drivs av de olika börserna som ingår i NASDAQ OMX. Den har inte samma juridiska status som en reglerad marknad. Bolag på First North regleras av First Norths regelverk och inte av de juridiska krav som ställs för handel på en reglerad marknad. En placering i ett bolag som handlas på First North är mer riskfylld än en placering i ett börsnoterat bolag. Alla bolag vars aktier är upptagna till handel på First North har en Certified Adviser som övervakar att reglerna efterlevs. Börsen (NASDAQ OMX Stockholm AB) godkänner ansökan om upptagande till handel på First North.

Skånska Energi driver egen småskaling och kostnadseffektiv elproduktion i vatten- och vindkraftverk. Elnätet är beläget öster om Lund och består huvudsakligen av markförlagd kabel för att säkra elleveranserna. Skånska Energi levererar 100 procent förnybar och utsläppsfri el inom och utom det egna elnätet och är en ledande aktör inom klimateffektiva energilösningar genom att erbjuda egen geoenergiborrning och värmepumpsförsäljning.

Skånska Energi B-aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag. För mer information om Skånska Energi, besök gärna www.skanska-energi.se.