• Skånska Energi AB/

Skånska Energi och HP-Borrningar har bildat bolag för energilösningar - Förtydligande av pressmeddelande 2015-11-24 med anl. av frågor från marknaden

Det strategiska samarbetet mellan Skånska Energi och HP-Borrningar går enligt plan och nu är det gemensamägda bolaget bildat.

Enligt tidigare pressmeddelande den 5 oktober 2015 bildar Skånska Energi AB och HP-Borrningar i Klippan AB ett gemensamt bolag för försäljning av kompletta energilösningar för värme och kyla till fastigheter samt värmepumpsservice till privat- och företagskunder.

Skånska Energi AB förvärvar, enligt avtal som ingåtts 23 november 2015, 60 procent av aktierna i bolaget Nearby Energy Holding AB (under namnändring) med det helägda dotterbolaget Värmepumpsservice no 1 Sverige AB. Likvid uppgick till 0,8 Mkr kontant. Resterande 40 procent ägs av HP-borrningar i Klippan AB. Enligt avtalet förvärvar det samägda bolaget även verksamheten i Skånska Energi Värme och Kyla AB genom ett inkråm med värdering per den 30 november 2015 i storleksordningen 2 Mkr. Den sammanlagda verksamheten beräknas 2015 omsätta ca 35 Mkr.

Skånska Energi AB har också förvärvat ett bolag med en fastighet belägen i Helsingborg där verksamheten för värmepumpsservice bedrivs samt utvecklingsverksamheten Solaris lab. Likviden för aktierna i fastighetsbolaget uppgick till 4,1 Mkr baserat på återbetalning av skulder om 2,7 Mkr utifrån en marknadsvärdering om 6,8 mkr.

Det samägda bolaget leds av Anders Unger, tf VD och CFO i Skånska Energi AB, och av Tony Jernström, VD för HP-Borrningar i Klippan AB. Styrelsens ordförande är Marianne Sernevi som tillträder som VD i Skånska Energi under första kvartalet 2016. Bolaget kommer att ha drygt 20 anställda stationerade i Södra Sandby och i Helsingborg.

Göran Boijsen, styrelseordförande
E-post: goran.boijsen@skanska-energi.se

Anders Unger, tf VD och CFO
E-post: anders.unger@skanska-energi.se

Skånska Energi är en oberoende energikoncern som erbjuder klimateffektiva helhetslösningar inom energiområdet till konsumenter, företag och offentliga organisationer. Verksamheten består av fyra områden: Produktion, Elnät, Elhandel och Energilösningar. Dessa samverkar för att uppnå den gemensamma målsättningen att all kraftproduktion, all levererad el och alla de energilösningar vi tillhandahåller ska ha sitt ursprung i förnybara energikällor.