Skånska Energi positiva till timmätning

Riksdagen godkände den 30 november förslaget om införandet av timmätning för alla elkunder. Syftet är att stärka elkundernas ställning och att de får möjlighet att påverka sina elkostnader. Skånska Energi är i stort positiva till förslagets inriktning.

Trots att månadsvis mätning infördes så sent som 2009, godkänner nu regeringen förslaget att Sverige så snart som möjligt bör övergå till timvis mätning. Syftet med timmätning är att det ska uppstå en direkt koppling mellan timpriset som sätts på den nordiska elbörsen och kundens förbrukning varje timme. Idag får kunden ett genomsnittspris för hela månaden för sin månadsförbrukning. Med det nya systemet skapas det i större utsträckning incitament för kunden att påverka sina elkostnader vilket ytterligare skulle förstärkas om elleverantörerna även erbjuder timpriser i framtiden.

Skånska Energi har ända sedan 2002 timmätning på alla elnätkunder. Kunderna har sedan dess kunnat se timvärden på sin elförbrukning helt kostnadsfritt, vilket är mycket uppskattat.

"Då vi för många år sedan valde att själva införa timmätning till alla våra elnätkunder är vi positiva till förslagets inriktning. Vi arbetar sedan ett antal år tillbaka brett med energieffektiviseringar och energilösningar med förnybar energi och resonerar alltid att den bästa kilowattimmen är den som aldrig produceras.", säger Mats Sjöström, affärsområdeschef för Elnät.

"Timmätning ger ökade incitament för kunden att spara energi samtidigt som det även ökar möjligheterna att klara omställningen till mer förnybar energi i energisystemet. Detta tycker vi är mycket bra.", fortsätter han.

Det är dock viktigt att se över kostnaderna för reformen. Risken är att kostnaderna för t ex lägenhetskunder blir alltför kapitalkrävande i proportion till nyttan det ger, eftersom möjligheterna att reagera på timpriser för dessa kunder är begränsade. Förbrukningen för lägenhetskunden är förhållandevis låg och stabil över året. Kostnaderna för timmätning måste därför vara rimliga och samhällsekonomiskt försvarbara.

Mats Sjöström

E-post: mats.sjostrom@skanska-energi.se

Skånska Energi driver egen småskaling och kostnadseffektiv elproduktion i vatten- och vindkraftverk. Elnätet är beläget öster om Lund och består huvudsakligen av markförlagd kabel för att säkra elleveranserna. Skånska Energi levererar 100 procent förnybar el inom och utom det egna elnätet och är en ledande aktör inom klimateffektiva energilösningar genom att erbjuda egen geoenergiborrning och värmepumpsförsäljning.

Citat

Mats Sjöström, affärsområdeschef för Elnät