Solen går upp för Skånska Energi

Skånska Energi beskriver Geoenergi i en artikel i Sydsvenskans bilaga Vision Skåne idag.
Läs artikeln i sin helhet här:

– Solenergi kommer att få en än allt större betydelse i framtiden i vårt energisystem.
Så förklarar Camilla Holmberg, kommunikationsansvarig på Skånska Energi i Södra Sandby, koncernbeslutet om att enbart erbjuda sina kunder förnybar energi från sol, vind och vatten.

Skånska Energi utför ett 30-tal geoenergiprojekt om året, de flesta i södra och mellersta Sverige. Ett projekt löper från den första konsultationen till färdig anläggning och vidare under driftstiden.
– Alltfler fastighetsägare och konsulter har insett att miljötänk är en konkurrensfördel, säger Camilla Holmberg. Det lönar sig att räkna på vad det kostar att bygga och driva. Och att använda förnybar energi är ju en del av det nya regelverket för att miljöcertifiera alla fastigheter. Vi ser idag ett kraftigt ökat intresse för våra energilösningar jämfört med bara för några år sedan. Det är ju också viktigt att påpeka att vi inte talar om någon ny revolutionerande teknik, tekniken är väl beprövad och har använts i mer än 50 år.
– Solenergi har idag en viktig roll i det svenska energisystemet. Mer än 20 procent av Sveriges lokalyta eller 400 000 anläggningar värms med geoenergi som är lagrad solenergi.

Stora skånska projekt
– Solenergin kommer att få en än mer betydelsefull roll i samhället de kommande åren och detta är vår möjlighet att vända den negativa klimattrenden. Det finns beräkningar som visar att effekten av åtta timmars sol på Sveriges yta skulle ge all den energi som används under ett år i det här landet.
Bland Skånska Energis större projekt finns IKEA-varuhusen i Malmö och Helsingborg som hämtar sin värme och kyla ur två grundvatten- och energibrunnar. På vintern hämtar värme- pumpen lågtempererad värme ifrån berget och höjer temperaturen så att fastigheten värms upp. På sommaren används berget för att kyla ner fastigheten. Den kylan är i princip gratis. Värmen som pumpas ner i berget från fastigheten lagras och används igen nästa vinter för uppvärmning.
Därmed får man ett system med säsongslagrad energi. Ikano Fastigheters projekt Gateway i Lund, som invigs vid årsskiftet, har satsat på långsiktig hållbarhet och valt geoenergi till sitt 19 våningar höga hus, trots att ledningar för fjärrvärme och fjärrkyla finns vid fastighetsgränsen. Lunds kommun har också valt ett system för geoenergi till sitt blivande kommunhus Kristallen. Skanskas nya lokalkontor på Väla Gård utanför Helsingborg valde ett bergvärmesystem för produktion av värme, kyla och tappvarmvatten.

Skånska Energi driver egen småskalig och kostnadseffektiv elproduktion i vatten- och vindkraftverk. Elnätet är beläget norr och öster om Lund och består huvudsakligen av markförlagd kabel för att säkra elleveranserna. Skånska Energi levererar 100 procent förnybar och utsläppsfri el inom och utom det egna elnätet och är en ledande aktör inom klimateffektiva energilösningar genom att erbjuda egen geoenergiborrning och värmepumpsförsäljning.