2007 rekordår för uthyrning i Skanska

Skanska satte nytt rekord i uthyrningen av kommersiella lokaler i Norden under 2007. Under året tecknades nya hyreskontrakt på totalt 250.000 kvm lokaler inom Skanska Kommersiell Utveckling Norden, att jämföra med 105.000 kvm under 2006 och 143.000 kvm under 2005. Även 2008 har börjat starkt med ett flertal större hyreskontrakt däribland Svenska Kraftnät och Dell.

– 2007 har slagit våra förväntningar rejält. Vi har märkt en urstark efterfrågan på främst moderna, flexibla kontorslokaler som ger en god arbetsmiljö för medarbetarna. Detta har gynnat Skanska med våra många nyproduktionsprojekt som erbjuder just detta, säger Anders Kupsu, VD för Skanska Kommersiell Utveckling Norden.

På kontorsmarknaden i Stockholm hyrde Skanska ut hela 91.000 kvm under det gångna året. Bland större uthyrningar kan nämnas Skandia, som hyrt 28.000 kvm i ett nytt kontorshus som Skanska nu utvecklar vid Lindhagensterassen. Andra exempel är Vattenfall som hyrt 18.000 kvm i fastigheten Eken i Sundbyberg och Konkurrensverket som blir första hyresgäst med 3.000 kvm i nya Flat Iron Building vid Norra Bantorget.

Även i Göteborg och Öresundsregionen har efterfrågan på moderna och flexibla kontor varit stark. I Göteborg har exempelvis 3.800 kvm hyrts ut till Försäkringskassan, i Malmö har större uthyrningar gjorts i projekten Citykajen och Hjälmarekajen alldeles intill Malmö Högskola och Centralstationen. I Köpenhamn har flera nya kontrakt tecknats i Atrium-projektet, bland annat 4.300 kvm för revisionsföretaget BDO. I Finland har Skanska startat sitt första kommersiella projekt i Helsingfors och har hyrt ut 4.100 kvm.

Under 2007 har också efterfrågan på moderna logistiklokaler ökat kraftigt. Under året har Skanska hyrt ut omkring 85.000 kvm logistiklokaler av olika slag, bland annat 20.000 kvm till DHL i Göteborg och 15.000 kvm för Freja Logistics på Jylland i Danmark.

– Logistikmarknaden tog rejäl fart förra året. Kunderna uppskattar särskilt att vi kan erbjuda goda geografiska lägen kombinerat med vår mångåriga erfarenhet av att utveckla moderna logistiklösningar. De nya logistikkontrakten under 2007 visar att vi har en stark position på den nordiska logistikmarknaden, säger Anders Kupsu.

Även Skanskas satsning på att utveckla attraktiva anläggningar för externhandel fortsatte under 2007. Investeringen i ett nytt handelscentrum i Stora Bernstorp utanför Malmö fick en framgångsrik start och flera stora kontrakt tecknades, exempelvis med Coop Forum på drygt 10.000 kvm och ett flertal andra stora hyresgäster inom bl.a. hemelektronik, sport och gör-det-själv-området.

Uthyrningsarbetet för 2008 har inletts med ett flertal nya hyreskontrakt, däribland Svenska Kraftnät som hyr 13.300 kvm vilket motsvarar hela den nya kontorsfastigheten på Sturegatan i Sundbyberg. Vid Stora Bernstorps nya handelsplats visas fortsatt starkt intresse där Sportex tecknat för ca 1.000 kvm.

Skanskas kommersiella verksamhet omfattar både Norden och Europa och som tillsammans under 2007 uppnådde ett uthyrningsresultat om ca 300.000 kvm kommersiell yta.