Skanska fortsätter energisatsning för kommersiella fastigheter

Skanska ansöker om att blir EU GreenBuilding partner på företagsnivå vilket innebär att minst 75% av de nya byggnader som utvecklas uppfyller kraven om minst 25% lägre energianvändning än myndighetskraven. Skanska fortsätter därmed sin satsning med att minska energianvändningen och klimatpåverkan i de fastigheter som utvecklas i egen regi.

– Det är både roligt och oerhört viktigt för både Sverige och Europa att Skanska går i bräschen för energi- och miljöarbetet genom att utvidga sitt deltagande i GreenBuilding till att omfatta alla fastigheter. Det är just initiativ som detta som är avgörande inspirationskällor, säger Sofie Roy Norelid på Fastighetsägarna.

Under året har ytterligare fyra av Skanskas kontorsfastigheter fått EU stämpeln GreenBuilding; Sturegatan i Sundbyberg, Projekt Gårda i Göteborg, samt Citykajen och Österport i Malmö. Ansökningar är på gång för ytterligare ett flertal fastigheter, däribland Tower i Köpenhamn och Linhtulahti i Helsingfors. Skanska har också sett över sina logistik- och handelsfastigheter och konstaterar att även detta fastighetsbestånd kan klassas enligt GreenBuilding.

– Vår GreenBuilding portfölj har under året ökat i snabb takt och beslut är nu taget att samtliga av våra nya kontorsprojekt ska utvecklas och byggas enligt GreenBuilding. Att bli EU GreenBuilding partner på företagsnivå är därför ett naturligt steg i vår fortsatta miljösatsning, säger Hans Wallström miljöchef på Skanska Kommersiell Utveckling Norden.

Under 2008 certifierades Skanskas kontorsfastighet Hagaporten 3 i Solna enligt GreenBuilding och blev därmed den första byggnaden i Sverige som godkänts enligt de nya, hårdare byggreglerna.

– Vi har beslutat oss för att bli det ledande gröna projektutvecklings- och byggföretaget bl.a. genom att utveckla ekonomiskt attraktiva, "gröna" lösningar för våra kunder. Vi märker ett tydligt ökat intresse på GreenBuilding från våra kunder vilket är ett kvitto på att vårt långsiktiga arbete med att bygga energieffektivare och klimatsmartare byggnader har gett resultat. På sikt tror vi att det kommer att bli allt vanligare att företag enbart accepterar att bedriva verksamhet i miljömärkta lokaler, säger Hans Wallström.