Skanska tecknar hyresavtal med Friskis & Svettis och StayAt Hotel Apartments

Report this content

Skanska Fastigheter Stockholm har tecknat hyresavtal med Friskis & Svettis och StayAt Hotel Apartments i Gångaren 16, hus 17 på Lindhagensterrassen i Stockholm, tidigare Hälsohögskolans lokaler.

Friskis & Svettis startar en hälsoanläggning i entréplanet om totalt 1 767 kvm. Anläggningen kommer bl.a. att erbjuda styrketräning, spinning, gympa och yoga. StayAt Hotel Apartments, som hyr ut företagslägenheter, hyr totalt 6 540 kvm, vilket motsvarar ca 3,5 våningsplan i fastigheten.

Inflyttning för båda företagen sker under första kvartalet 2009 och får bl.a. SL, Hi3G, Securitas och Electrolux som grannar. Efter tillträdet återstår ca
5 400 kvm lediga kontors- och butiksytor i fastigheten. Detta motsvarar bl.a. topfloor samt ett plan med terrass.

- När vi nu går från tre till fem hotell på strategiska platser i Stockholm, är det ett led i vår strategi att fördubbla kedjans storlek inom tre år. Vi satsar över 1 Mdr kr på vår expansion de närmaste åren, säger Johan Göthberg, vd för StayAt Hotel Apartments.

Peter Rogeman, chef för Friskis & Svettis, Stockholm:
- Efterfrågan på träningsmöjligheter ökar hela tiden. Det är särskilt roligt att vara med från början i en så integrerad stadsdel eftersom Friskis & Svettis erbjuder träning oavsett var i livet man befinner sig. Allt från gravidyoga via medeljympa till träning för 50+. Anläggningen blir Friskis & Svettis 12:e i Stockholms Stad.

- Fastigheten genomgår för närvarande en totalrenovering och blir en central byggnad på Lindhagensterrassen, dels genom sitt läge men inte minst nu genom hyresavtalet med dessa två företag. Jag är övertygad om att de kommer tillföra såväl området som befintliga hyresgäster ett stort värde, säger Håkan Danielsson, vd på Skanska Fastigheter Stockholm.

Förhyrningen till StayAt Hotel Apartments villkoras av nödvändiga myndighetsbeslut.

Skanska Fastigheter Stockholm ingår i Skanska Kommersiell Utveckling Norden AB. Affärsenheten arbetar med att initiera, utveckla, förvalta och sälja kommersiella fastighetsprojekt såsom kontor, logistik och volymhandelsanläggningar. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark samt Helsingfors i Finland. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark och Finland.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden är uppdelat i tre regionbolag: Göteborg, Stockholm och Öresund.