Skanska utvecklar ny handelsplats med bl.a. Coop Forum som hyresgäst

Report this content

Skanska har tecknat ett långt hyresavtal med en av Sveriges största och mest aktiva aktörer inom dagligvaruhandeln, Coops stormarknadskedja Coop Forum. Därmed påbörjas byggandet av det nya handelsområdet Stora Bernstorp.

Den nya handelsplatsen uppförs i Burlövs kommun, nordost om Malmö där riksväg 11 korsas av Yttre Ringvägen (E6/E20/E22).

Stora Bernstorp kommer att rymma totalt ca 35 000 kvm butiksytor och därtill ca 1500 parkeringsplatser. Den första etappen omfattar ca 20 000 kvm och Coop kommer att hyra ca 10 000 kvm. Etapp 1 kommer att stå klar under 2008. Hornbach är sedan tidigare etablerade med 25 000 kvm vid Stora Bernstorp.

”Vi vill stärka vår position i Malmö med omnejd och kommer att kunna erbjuda medlemmar och kunder en fantastiskt fin stormarknad vid Stora Bernstorp. Satsningen är en del av Coops framtidsplan där vi investerar i moderniseringar och nya stormarknader. Vi ser fram emot att utveckla marknadsplatsen tillsammans med Skanska, säger Ronnie Wångdahl, Coop Forum.

”Vi vill skapa en attraktiv och trevlig shoppingmiljö vid Stora Bernstorp. Vår bedömning är att det finns en stark efterfrågan på butikslokaler för handel i bra lägen i södra Sverige. Vi är säkra på att Coops nysatsning kommer att betyda mycket för Stora Bernstorp och locka fler spännande aktörer till ett av de hetaste handelsområdena i Malmöregionen. Ytterligare några aktörer är redan klara, säger Cecilia Fasth, Skanska Fastigheter Göteborg.