Skanska utvecklar nya lokaler åt ABB i Göteborg

Skanska har tecknat ett 10-årigt hyreskontrakt för en ny verksamhetslokal åt ABB Turbocharging i Göteborg. Byggnaden uppförs vid Exportgatan i Backa industriområde och kommer att utgöras av verkstad samt kontor och omfattar ca 1.900 kvm. Projektet påbörjas under det fjärde kvartalet 2008 och inflyttning är planerad till 1 november 2009. Bygguppdraget genomförs av Skanska Sverige.

– Flytten till nya lokaler på Exportgatan innebär stora fördelar för vår verksamhet. De flesta i vår serviceorganisation är bilburna i arbetet och därför är läget precis invid E6:an optimalt. Lokalerna blir moderna och mycket attraktiva och kommer att skräddarsys efter vår verksamhet, säger Håkan Holm chef för ABB Turbocharging och Sonny Johansson, Fastighetsansvarig på ABB.

ABB erbjuder produkter och tjänster inom kraft- och automationsteknik och de nya lokalerna kommer att inrymma service av turboladdare för sjöfarten. I samband med att ABB tillträder sina nya lokaler flyttas verksamheten från Herkulesgatan till Exportgatan.

Den nya lokalen kommer att projekteras, upphandlas och byggas i enlighet med Skanskas höga kvalitet och miljömål. Dessutom kommer lokalen att byggas för att nå miljöklass A, den bästa miljöklassen enligt ByggaBoDialogens miljöklassningssystem för miljömärkta hus. För Skanska och ABB är miljöfrågorna i centrum och en avgörande fråga i allt vårt agerande.

– Vi ser en fortsatt efterfrågan och goda tillväxtmöjligheter inom vårt erbjudande av mindre lager, produktions- och verksamhetslokaler. Kombinationen av att kunna erbjuda olika lösningar med attraktiva lägen gör att vi blivit framgångsrika inom denna nisch, säger Mats Dynevik, Marknadschef Skanska Fastigheter Göteborg AB.

Skanska har sedan tidigare utvecklat och byggt upp ett flertal fastigheter i området, däribland lokaler till NetonNet, Däckia, Dahls och TopSwede. Just nu pågår även byggnationen av DHL:s nya logistikanläggning vid Importgatan som beräknas stå klar för inflyttning i början av 2009.