Skanskas Kontorsindex: Dämpad optimism bland företagen om behovet av kontorslokaler

Report this content

Vårens mätning av Skanskas Kontorsindex visar på fortsatt optimism bland storstadsföretagen om konjunkturen och om deras behov av kontorslokaler. Men en svag dämpning av optimismen kan skönjas – såväl vad gäller behovet av nyanställningar som av expansion av kontorslokalerna.

Den 15:e upplagan av Skanskas Kontorsindex presenterades på onsdagen. På flera områden pekar resultatet på att företagens optimism nu passerat toppen. Förra året visade undersökningen på rekordstark framtidstro bland företagen, i år är resultaten fortfarande goda men på en något lägre nivå.

Fortfarande bedömer fler företag att de kommer att ha en större kontorsyta om ett år (23 %) än att de kommer att behöva mindre ytor (9 %). Men våren 2007 var skillnaderna ännu större, 26 % räknade med större ytor mot 6 % som trodde på minskade behov. Även behovet av ny arbetskraft verkar ha dämpats något – 45 % av företagen tror på fler anställda om ett år (53 % våren 2007), medan 8 % (6 % våren 2007) ser framför sig en minskning av antalet anställda.

Det är i vårens mätning en signifikant mindre andel jämfört med förra årets mätning, 75 %, som anser att branschen utvecklas positivt (81 % våren 2007). 6 % anser att den utvecklas negativt (1 % våren 2007), och 17 % att den utvecklas varken positivt eller negativt (17 %).

Nya lokaler ger positiva effekter på arbetsmiljö och sjukfrånvaro
Arbetsmiljön och inneklimatet anses vara den absolut viktigaste faktorn vid valet av nya kontorslokaler, 92 % anger 5 eller 4 på en femgradig skala. Näst viktigast är lokalens utformning/planlösning (82 %) och tredje viktigast är ekonomiska villkor (79 %). Dessa tre faktorer har legat i topp även under de senaste mätningarna.

I årets undersökning har vi frågat de företag som flyttat under de senaste fem åren vilka effekter de sett av flytten på arbetsmiljön. Framförallt är det ökad trivsel som upplevs som den tydligaste effekten av att flytta till nya kontorslokaler (63 % anger 5 eller 4 på en 5-gradig skala). 42 % uppger att de upplever en ökad arbetseffektivitet och närmare en tredjedel, 29 %, anser att det har blivit lättare att nyrekrytera efter flytten. Intressant är också att 12 % av företagen säger sig ha märkt av en minskad sjukfrånvaro.

Skanskas Kontorsindex
– andel av företagen som förutspår ökat eller minskat kontorsbehov om ett år

Ökat Minskat
November 2001 31 % 10 %
Maj 2001 25 % 15 %
November 2001 16 % 19 %
Maj 2002 18 % 19 %
November 2002 13 % 22 %
Maj 2003 12 % 23 %
November 2003 11 % 27 %
Maj 2004 11 % 18 %
November 2004 13 % 17 %
Maj 2005 15 % 12 %
November 2005 14 % 13 %
Maj 2006 19 % 11 %
November 2006 18 % 11 %
Maj 2007 26 % 6 %
Maj 2008 23 % 9 %

Fakta om Skanskas Kontorsindex
• Skanskas Kontorsindex genomförs varje vår (av Gfk Sverige AB) och startade hösten 2000
• Panelen består av företag i Stockholms-, Göteborgs- och Malmöregionen
• Panelen omfattar huvudkontor med fler än 200 anställda inom industriföretag, handel, transport samt post- och telekommunikation samt tjänsteföretag med fler än 20 anställda så som bank, finans, fastighet, etc.
• Våren 2008 har 400 paneldeltagare svarat på hela enkäten
• 56 procent av de svarande ansvarar för lokalytor över 1 000 kvm
• 45 procent av de tillfrågade företagen har 50 anställda eller fler

Resultatet av undersökningen i diagramform återfinns på www.skanska.se/kontorsindex