Alexandra Laurén – ny chef för Skanskas bostadsutveckling i Stockholm

Alexandra Laurén tillträder som ny regionchef för Skanska Nya Hem Stockholm 1 april. Hon ser fram emot uppdraget att fortsätta utveckla Skanskas bostadserbjudande i Stockholm.

Alexandra Laurén har varit på Skanska sedan 1997 och har en gedigen erfarenhet från olika delar av verksamheten. Hon har bland annat arbetat som konstruktör och gruppchef på Skanska Teknik och hon har varit produkt- och teknikchef inom Skanska Stomsystem. Senast kommer hon från rollen som distriktschef inom region Hus Stockholm Bostäder. Klivet över till Nya Hem Stockholm och bostadsutveckling är något hon ser fram emot. Skanska Nya Hem har de senaste två åren genomgått stora förändringar, vilket har lett till bra resultat.

– Det ska bli spännande att vara med och fortsätta utveckla Skanskas bostadserbjudande i Stockholm. Vi har en rad intressanta projekt som är igång, bland annat Västermalms Atrium på Kungsholmen och Fredriksdal i Hammarby Sjöstad. Det som ligger högt upp på prioriteringslistan är att säkerställa att vi kommer att ha lika attraktiva projekt framöver, säger Alexandra Laurén.

Alexandra Laurén efterträder Björn Mattson som går vidare till en tjänst som VD för Skanska Fastigheter i Norge.

Annika Svensson, PR-ansvarig, Skanska, tel 010-448 15 15

Alexandra Laurén, tillträdande regionchef Skanska Nya Hem Stockholm, tel 010-448 04 71

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2013 till cirka 30 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2013 cirka 1 600 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.