Årets köpcentrum byggt av Skanska

Ingelsta Shopping i Norrköping vann kategorin Årets köpcentrum/galleria när 2010 års stora handelspris, Retail Awards, delades ut i Stockholms Stadshus under pompa och ståt.

Enligt motiveringen finns det ett nytänkande som genomsyrar hela strukturen i allt från design till en bra balanserad butiksmix. Stora som små hälsas välkomna till den väl upplysta och lättorienterade handelsplatsen av centrets maskot, Inge. Ett extra plus nämndes också för fokus på miljön i byggprocessen. – Det var en jätterolig resa att vara med och lyfta Ingelsta Shopping till en ny nivå. Att dessutom få uppmärksamhet för detta och för Skanskas miljöarbete är såklart en extra belöning, säger Pernilla Jarl, projektchef, Skanska. Ingelsta Shopping genomgick en stor förvandling under 2008-2009 under ledning av Skanska. Entreprenaden omfattade cirka 22 000 kvm varav 16 000 kvm var nyproduktion. Svensk Handel och Dagens Handel arrangerar Retail Awards för att uppmuntra till nytänkande och kvalitet inom handeln, att öka fokus på handelsföretagen och deras leverantörer samt lyfta fram handeln som en framtidsbransch. Retail Awards är ett årligt återkommande arrangemang, där de främsta aktörerna inom handeln uppmärksammas. Retail Awards delas ut i 13 kategorier. Vinnarna koras vid den stora Handelsgalan, som också är en viktig mötesplats för hela handelsbranschen. För ytterligare information, vänligen kontakta: Pernilla Jarl, projektchef, Skanska, tel: 010-448 68 94 Per-Lennart Berg, presstalesman, Skanska, tel: 010-448 88 28 Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99 Om Skanska i Sverige Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.