Blivande byggnadsingenjör från Falköping finalist i Skanskas stora studenttävling

En miljövänlig skola med maximalt ljusinsläpp och små tårtformade klassrum vid Älvstranden i Göteborg. Med bidraget ”Circle of Light” har Kristoffer Andersson från Falköping tagit sig till final i tävlingen Skanska Sustainble Cities Challenge.

Kristoffer Andersson, 23, från Falköping studerar till byggnadsingenjör vid Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg. Han är aktuell som en av finalisterna i studenttävlingen Skanska Sustainable Cities Challenge. Tävlingen arrangeras för fjärde gången och i år har Skanska sökt innovativa och kreativa idéer att skapa Sveriges mest hållbara skola.

Finalförslaget ”Circle of Light” placerar skolan vid stadsutvecklingsområdet Älvstranden i Göteborg. Den strategiska platsen gör det möjligt att färdas till skolan med båt, buss och spårvagn. Själva hållplatsen ligger placerad under skolbyggnaden för att skapa en trafikfri miljö i området.

Skolbyggnaden består helt och hållet av naturliga material med den senaste tekniken inom energiförsörjning. Till utseendet liknar den en snäcka, och syftet med den skruvade arkitekturen är att skapa ett stort ljusinsläpp under hela dagen. De tårtformade klassrummen är medvetet små till storleken så att klasserna inte ska kunna bli för stora.

– Om skolan från början är byggd för små klasser minskar det risken att det ska bli för många elever i varje klass, säger Kristoffer Andersson.

Vinnaren utses 21 maj på en casedag där finalisterna får presentera sina lösningar. Priset består bland annat av en klimatkompenserad studieresa till New York och deltagande i Skanskas monter i Almedalen.

För mer information om Skanska Sustainable Cities Challenge 2015 se http://www.skanskasustainablecities.se/

Annika Svensson, press- och pr-ansvarig Skanska AB, tel: 010-448 15 15

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Kristoffer Andersson, finalist i Skanska Sustainble Cities, tel: 070-657 71 79

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2014 till drygt 30 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2014 cirka 1 700 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.