EY flyttar till PARK49 i Göteborg

Skanska har tecknat avtal med EY om cirka 2 240 kvadratmeter kontor i PARK49. EY flyttar därmed sitt kontor till Göteborgs nya mötesplats PARK49.

EY (Ernst & Young) är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och rådgivning.

– Vi är mycket glada över att kunna flytta in i PARK49, ett modernt kontorshus där vi nu får chansen att utforma lokalerna helt efter våra behov. Dessutom i ett profilläge, vilket var avgörande för oss i valet av nya lokaler. JLL bistod EY i processen, säger Stefan Kylebäck, kontorschef på EY.

PARK49 kommer att stå klart våren 2016 och ligger granne med Gamla Ullevi och Trädgårdsföreningen. Här utvecklar Skanska moderna arbetsplatser för möten, kreativitet och goda affärer.

– Vi är mycket glada över att EY väljer att flytta sitt kontor till PARK49. Vi ser fram emot att kunna erbjuda dem lokaler anpassade för aktivitetsbaserad miljö.  Vi har redan hyrt ut cirka 60 procent av huset och kommer innan sommaren att kunna presentera fler hyresgäster, säger Mats Dynevik, marknadschef, Skanska Fastigheter Göteborg.

Kontorshuset har två terrasser som skapar kontakt med Trädgårdsföreningen och Parkgatans grönska. På entréplan finns planer för en restaurang med uteservering. Restaurangen har även har tillgång till terrassen på plan elva med panorama utsikt över centrala Göteborg.

Huset kommer att certifieras på den högsta nivån, Platinum, enligt det internationella miljöcertifieringssystemet LEED. Det innebär att inom projektet fokuserar Skanska på exempelvis energiförbrukning, inomhusklimat, sedumtak, och hållbara materialval.

Sedan tidigare har Skanska tecknat avtal med Västsvenska Handelskammaren, Litigate Advokataktiebolag och Arkitektbyrån Design som flyttar in i sina lokaler våren 2016.

Läs mer om projektet och se bilder på www.skanska.se/park49

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark, Helsingfors i Finland samt Oslo i Norge. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark och Finland.

Mats Dynevik, marknadschef, Skanska Fastigheter Göteborg, tel: 010-448 44 43

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2014 till drygt 30 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2014 cirka 1 700 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.