Första spadtaget för Skanskas Svanenmärkta flerfamiljshus i Söderköping

Skanska bygger energismarta och framtidsvänliga hus åt Söderköpings bostadsbolag Ramunderstaden.

Idag togs det första spadtaget för kvarteret Stationsmästaren. Medverkande talare var Håkan Danielsson, marknadsdirektör Skanska Sverige AB, Dag Hermelin, styrelseordförande Ramunderstaden och Gun Nycander från Svanen Miljömärkning Sverige AB.

– Vi är stolta och glada att kunna bygga energismarta och framtidsvänliga hus åt Söderköpings bostadsbolag, sade Skanskas marknadsdirektör Håkan Danielsson under spadtagsceremonin.

Sedan de nya och kraftigt skärpta kraven för att Svanenmärka hus kom våren 2010 är det också möjligt att söka licens för flerfamiljshus. Skanska är det första företag som klarat kraven.

– Skanska har gjort ett fantastiskt bra jobb med att visa att Svanenmärkning av flerfamiljshus är bra ur flera aspekter. Vi är övertygade om att marknaden kommer att kräva miljömärkning av i princip alla hus mycket snart, säger Gun Nycander, affärsområdeschef på miljömärkningen Svanen, som också deltog under fredagens ceremoni.

– Det är viktigt att kunna erbjuda marknaden miljömärkta hus med god produktionsekonomi. Ett Svanenmärkt flerbostadshuskoncept som ModernaHus är ett tydligt bevis på att vi på Skanska menar allvar med vår vision om att vara ledande inom grönt byggande, avslutar marknadsdirektör Håkan Danielsson, Skanska Sverige.

Mia Trahn, presstalesman, Skanska: 010 – 448 44 40
Johan Johansen, chef Konceptförvaltning, Skanska, 010-448 61 97
Direktlinje för media: 010 – 448 88 99

Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och
anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har
företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2010 till
cirka 23 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2010 cirka 1 200
nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.