Högmora förbereds för fler bostäder

Skanska har genom dotterbolaget Birka Markbyggnad AB fått i uppdrag att bygga gator, vatten och avlopp i Högmora, Huddinge. Beställare är Huddinge kommun och Stockholm Vatten. Projekten har ett totalt ordervärde på cirka 107 miljoner kronor.

Högmora ska förtätas och har fått en ny detaljplan. Nu behöver infrastrukturen förstärkas med bland annat nya vägar samt vatten- och avloppsledningar.

– Vi ser fram emot att få bidra till Högmoras och Huddinges utveckling, det ligger i våra bygghjärtan, säger Marcus Andersson på Skanska.

Utöver gator, vatten och avlopp omfattar uppdraget bland annat:

• Gång- och cykelbana inklusive belysning
  • Busshållplatser
  • Rondell
  • Utbyggnad av återvinningsstation och pumpstation

Projektet kommer att arbeta fokuserat med förädling och återvinning för att minimera transporter och användandet av ändliga naturresurser.

Arbetena i Högmora startar i augusti 2014 och beräknas vara klara sommaren 2016.

Marcus Andersson, Distriktschef, Skanska Sverige, tel: 070-334 88 00

Mia Trahn, Presstalesman, Skanska, tel: 010-448 44 40

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2013 till cirka 30 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2013 cirka 1600 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.