Jonas Andé blir ny HR-direktör i Skanska Sverige

Jonas Andé har utsetts till HR-direktör i Skanska Sverige. Han tillträder sin nya tjänst 1 december i år.

– Jag är såklart glad, stolt och ödmjuk för möjligheten och förtroendet att få vara med och leda Skanska Sverige med ansvar för HR och Kommunikation. En dröm går i uppfyllelse, säger Jonas Andé.

Närmast kommer Jonas Andé från tjänsten som HR-chef för BoKlok och han har dessförinnan haft roller i Skanska Sverige, bland annat som förhandlingschef och HR-chef för verksamhetsgrenen Hus. Han har varit djupt involverad i Byggföretagen och i samarbete med övriga företag i branschen. Totalt kan han summera 30 år i branschen där han påbörjade sin karriär som träarbetarlärling 1992.

– Jag välkomnar Jonas tillbaka till Skanska Sverige. Med sin goda förståelse för behoven i verksamheten och sin breda och djupa erfarenhet av HR-arbete både i Skanska Sverige och internationellt kommer han att bidra till den fortsatta utvecklingen av vår HR-organisation, säger Gunnar Hagman, vd Skanska Sverige.

Jonas Ande efterträder Anna Wenner som valt att gå vidare till en tjänst utanför Skanska.

För ytterligare information kontakta:

Olof Rundgren, Media Relations Manager, Skanska AB, tel 010 448 67 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på skanska.se.

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 8 800 medarbetare. Intäkterna uppgick 2020 till cirka 42 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde mer än 2 300 nya hem.