Katarina Grönwall ny informationschef i Skanska

Skanska har utsett Katarina Grönwall till ny informationschef i koncernen. Det innebär att hon kommer att leda det dagliga arbetet med kommunikations- och varumärkesfrågor i Skanska-koncernen. Hon kommer att rapportera till Karin Lepasoon, som är vice VD och informationsdirektör med övergripande ansvar även för Investor Relations och kunskapsutveckling i koncernen.

Katarina Grönwall är 40 år och jur kand och har sedan 1999 arbetat på kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson. De senaste fem åren har hon varit Executive Partner och medlem i ledningsgruppen med ansvar för bland annat affärsområdena Public Affairs och Corporate Branding & Design. Dessförinnan har hon bland annat arbetat på Näringslivets EU-fakta. – Efter 10 år som konsult på en av Sveriges främsta kommunikationsbyråer ska det nu bli spännande att arbeta med företagskommunikation på kundsidan i ett av världens ledande företag inom sin bransch. En reell utmaning som jag ser fram emot, säger Katarina Grönwall. Katarina Grönwall tillträder tjänsten den 17 augusti och efterträder därmed Anna Wenner som kommer att vara föräldraledig. För ytterligare information, vänligen kontakta: Katarina Grönwall, tillträdande informationschef, Skanska AB, tel: 070-971 12 49. Karin Lepasoon, vice VD och informationsdirektör, Skanska AB, tel: 010-448 88 74. Per-Lennart Berg, presstalesman Skanska, tel: 010-448 88 28. Skanskas direktnummer för media: 010-448 88 99. Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 55.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2008 uppgick till 144 miljarder kronor.