Magnus Persson är ny Business Unit President Skanska Sverige och Lars Jonson ny Business Unit President BoKlok

Skanska har utsett två erfarna ledare till Business Unit Presidents för Skanska Sverige och BoKlok. Magnus Persson och Lars Jonson börjar 1 januari 2023.

– Vi har en tydlig strategi och kommersiell inriktning. Vi ska fortsätta att stärka lönsamheten inom byggverksamheten och vara en ledande bostadsutvecklare på våra marknader. Magnus har lång erfarenhet som meriterad, framgångsrik ledare inom vår byggverksamhet, och Lars har en bred erfarenhet av att ansvara för byggverksamhet, bostadsutveckling och affärsutveckling. Båda dessa ledare har ett tydligt fokus på att ytterligare stärka vår leverans och vässa vårt erbjudande, för att möta morgondagens kunders behov. Jag ser fram emot att arbeta nära dessa respekterade ledare, säger Anders Danielsson, VD och koncernchef, Skanska.

Magnus Persson är idag Executive Vice President i Skanska Sverige med ansvar för byggverksamheten och Lars Jonson är idag Chief Operating Officer och Affärsutvecklingsdirektör i Skanska Sverige. Magnus och Lars kommer att rapportera till Anders Danielsson, VD och koncernchef, Skanska.

­– Det är med stor förväntan jag kliver in i min nya roll. Jag ser möjligheter för att skapa större värde för våra kunder i omställningen till en mer hållbart byggd miljö. Med fokus på ökad produktivitet och långsiktiga strategiska partnerskap är jag övertygad om att vi kommer att leverera fina ekonomiska resultat och hjälpa våra kunder att nå framgång, säger Magnus Persson, ny Business Unit President Skanska Sverige.

– Jag ser fram emot att bli en del av BoKlok som bidrar till att hållbart boende blir en verklighet för de många människorna. Efter att ha ansvarat för bygg- och bostadsutveckling på den svenska marknaden under flera år är jag glad att få leda BoKlok-teamet. För mig har hållbar utveckling, effektivitet och prestanda alltid varit kärnan i vårt arbete, och detta är i linje med BoKloks fokus att bygga väldesignade, hållbara, högkvalitativa bostäder till ett konkurrenskraftigt pris på marknaden, säger Lars Jonson, ny Business Unit President BoKlok.

Magnus Persson efterträder Gunnar Hagman och Lars Jonson efterträder Jonas Spangenberg, som båda lämnar sina tjänster 31 december 2022.

För ytterligare information kontakta:

Matti Kataja, Tf Press- och Public Affairschef, Skanska AB, tel 010 449 67 98

Direktlinje för media, tel 010 448 88

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com .

Skanska använder sin kunskap och förmåga att blicka framåt till att forma hur människor lever, arbetar och umgås. Vi har funnits i mer än 135 år och är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 148 miljarder kronor under 2021. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos 30 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.