Marriott övertar hotell i Skanskas fastighet på Lindhagensterrassen

Skanska och hotellkedjan Marriott skapar ett Marriotthotell med 143 rum på Lindhagensterrassen. De slutgiltiga avtalen beräknas vara klara inom kort.

Skanska inleder nu arbetet för att omvandla anläggningen till ett av Marriotts koncept. Under sommaren kommer franchisetagaren SHM att driva hotellet under det tillfälliga namnet Stockholm Hotel Lindhagen.

Hotellet som tidigare har drivits av StayAt är beläget i det expansiva området längs Lindhagensgatan. I fastigheten som är fullt uthyrd finns även kontorslokaler. Intilliggande byggnader rymmer Skanskas nyutvecklade kontor för Skandia och det påbörjade kontoret för Visma som ska stå klart 2011.

Skanska har nyligen även färdigställt hotellet Courtyard By Marriott med 278 rum i kvarteret Snöflingan vid Lindhagensplan.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och volymhandel. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de fyra storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark, Helsingfors i Finland samt Oslo i Norge. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark, Finland och Norge.

Caroline Arehult, VD, Skanska Fastigheter Stockholm, tel: 010-448 11 12
Stephan Åkerlund, Fastighetschef, Skanska Fastigheter Stockholm, tel: 010 448 12 10
Per-Lennart Berg, Presstalesman, Skanska, tel: 010-448 88 28
Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.