Ny milstolpe för Norrköpings största stadsomvandlingsprojekt

Nu står det klart att det blir Skanska som kommer att bygga infrastrukturen för den andra etappen av Inre hamnen. Fullt utbyggt kommer Inre hamnen att innehålla mer än 3 000 bostäder, handel och kontor och erbjuda bland annat generösa kajpromenader, bad och aktivitetspark.

Inre hamnen är ett tidigare hamn- och verkstadsområde där Skanskas bygguppdrag omfattar markförstärkande åtgärder, vatten- och avloppsanläggning, gator, parkmiljöer och sanering.

– Vi ser fram emot att komplettera teamet hos Norrköpings kommun och Nodra med vår kompetens för att tillsammans lägga grunden till det här spännande stadsutvecklingsprojektet, säger Daniel Nilistad, Skanska Sverige.

Projektet utförs i en så kallad strategisk partnering, en samarbetsform med målet att göra byggprocessen effektivare, ledtiderna kortare och samtidigt få god kostnadskontroll.

– Vi är glada att upphandlingen nu är klar och kontrakt har tecknats med Skanska Sverige AB. Detta är ett viktigt nästa steg i utbyggnaden av Inre hamnen, från strömmen till Norra promenaden. Etapp två innehåller bland annat en aktivitetspark som kommer bli en bra komplettering till kaj- och kanalstråk i den första etappen. Inre hamnen kommer bli en fantastisk miljö för alla norrköpingsbor att ta del av, säger Ola Brånäs, projektledare för Inre hamnen, Norrköpings kommun.

Projekteringen startar i början av 2023 och produktionen beräknas sätta i gång under hösten samma år. Hela infrastrukturprojektet i andra etappen av Inre hamnen beräknas vara färdigställt i slutet av 2027.

För ytterligare information kontakta:

Daniel Nilistad, distriktschef, Skanska Sverige, tel 010 448 12 14

Olle Rundgren, Media Relations Manager, Skanska, tel 010 448 67 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.se.

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 8 100 medarbetare. Intäkterna uppgick 2021 till cirka 40 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde mer än 2 100 nya hem.