Nya medlemmar i Skanska Sveriges ledningsteam

Från och med 4 april tillträder Lars Jonson som vice VD för delar av Hus verksamheten inom Skanska Sverige. Samma dag tillträder Helena Knutsson som chefsjurist på Skanska Sverige. Båda ingår i Skanska Sveriges ledningsteam.

Lars Jonson har varit regionchef för Hus Stockholm Kommersiellt sedan 2009, innan dess var han distriktschef i Uppsala i många år. Tills efterträdare är utsedd kommer han även att vara kvar som tillförordnad regionchef.

Helena Knutsson har utsetts till chefsjurist för Skanska Sverige. Hon ersätter Ann-Marie Hedbeck som blir ny chefsjurist på Skanska AB. Helena Knutsson har varit bolagsjurist i Skanska Sverige sedan 2007. Innan dess har hon arbetat som advokat på advokatfirman Vinge.

- Jag välkomnar Lars Jonson och Helena Knutsson till arbetet i ledningsteamet. Lars har en gedigen erfarenhet från husbyggnadsverksamheten. Helena har under sin tid i Skanska utmärkt sig med sin kompetens inom affärsjuridik, etik och värderingsfrågor, säger Pierre Olofsson, VD för Skanska Sverige.

Edvard Lind, Presschef, Skanska, tel: 010-448 88 08

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2011 till cirka 27 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2011 cirka 1 100 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.