Nytt projekt ska visa värdet av gröna investeringar

Energieffektiva byggnader blir allt mer efterfrågade – och samtidigt ökar behovet av att visa hur gröna lösningar påverkar värdet av en fastighet. Skanska medverkar som enda svenska byggbolag i Reno-Value, ett EU-finansierat projekt som ska hjälpa fastighetsmarknaden att sätta rätt värde på gröna lösningar.

Grönt är en tillgång som kan räknas om i rena pengar: Ägaren kan ta ut högre hyror, det genererar högre pris vid försäljning och snabbar på försäljningsprocessen. Gröna byggnader har lägre driftskostnader och siffror kan visa hur gröna kontorsbyggnader ökar produktiviteten hos de anställda. I takt med att efterfrågan på energieffektiva byggnader ökar är det viktigt att de som värderar fastigheterna får information om hur dessa parametrar ska integreras i värderingsprocessen.

Skanska deltar som enda svenska byggbolag i Reno-Value, ett EU-finansierat projekt som syftar till etablera gemensamma riktlinjer för hur energiprestanda och andra gröna funktioner ska bidra till värderingen av fastigheter. Målet är att utveckla en utbildning för de som värderar fastigheter i hur gröna faktorer som energieffektivitet och förnybar energi kan inkluderas i värderingsprocessen. På det sättet hoppas projektet öka förståelsen för hur gröna lösningar påverkar byggnadens prestanda och fastighetens värde. Projektet består av en grupp experter på gröna byggnader, investeringar och finansiering samt fastighetsvärdering.

Det här initiativet syftar till att hjälpa fastighetsmarknaden att förstå och hantera de positiva ekonomiska och miljömässiga effekterna för fastighetsägarna och hyresgästerna som hållbara byggnader innebär, säger Staffan Haglind, Green Business Officer på Skanska AB, en av samarbetspartnerna i RenoValue-projektet.

För mer information, kontakta:

Edvard Lind, presschef, Skanska, tel: 010-448 88 08

Direkttelefon för media: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2013 till cirka 30 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2013 cirka 1 600 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.